Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Achter de schermen: Tien tips
Hoe je vlot te profileren op al die sociale media en apps, daar geven je leerlingen zelf je maar wat graag advies over. Hun tips maken allicht elk webinar over het onderwerp overbodig. Maar om hun eigen welbevinden ook online op peil te houden, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bepaling marktprijs: Taak - Lift 2
Hoe wordt de marktprijs bepaald? Taak waarin o.a. de vraag- en aanbodcurve getekend moet worden. Kan ook digitaal.
Downloadbaar lesmateriaal (23)Leerkracht -
3D-tekenen: Ontwerpen van een mondmaskerhouder
Dit stappenplan toont leerlingen hoe ze in Tinkercad een mondmaskerhouder of hooky ontwerpen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Branches: Opdracht bij groepswerk - Bijdehand(el) en Verkocht(!)
Groepswerk naar aanleiding van het hoofdstuk branches. Dit groepswerk wordt ook gebruikt als inleiding op het hoofdstuk klantgericht handelen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Presenteren: Richtlijnen
Richtlijnen bij het het ontwerpen van presentaties.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Handleiding: Een Google Presentatie maken
Een handige leidraad om een eenvoudige presentatie te maken met Google Presentaties.
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Is jouw school klaar voor afstandsonderwijs: Checklist
Ontdek met deze checklist hoe je afstandsleren kan organiseren voor je leerlingen met de Google for Education-tools.
Downloadbaar lesmateriaal (3)