Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Aan tafel! Eten bij moslims, joden en christenen: Expo
Voor veel mensen bepaalt religie in grote mate wat je wel of niet mag eten en hoe iets bereid moet worden. Maar evengoed speelt voedsel of de onthouding ervan een belangrijke rol bij feesten, tradities en overgangsrituelen. In deze tentoonstelling …
tot
Nascholing of activiteit -
BELvue museum: Educatieve Brochure 2023-2024
De volledige educatieve brochure van het BELvue museum bestaande uit:
- workshops,
- educatieve tools,
- tentoonstellingen,
- autonome bezoeken,
- geleide bezoeken,
- vormingen.
Thema's die aan bod komen:
- verkiezingen,
- democratie en burgerschap, …
tot
Nascholing of activiteit -
Gallo-Romeins Museum: Scholenaanbod
Geef je les over de oertijd, de Galliërs of de Romeinen? Heb je al eens gedacht aan een schooluitstap naar het Gallo-Romeins Museum in Tongeren?
Je vindt er voor ieder wat wils:
- boeiende rondleidingen met gids;
- interactieve workshops; …
Nascholing of activiteit -
Europese geschiedenis en al haar facetten: Rondleiding
De rondleiding is afgestemd op de behoeften en interesses van scholieren. Er komen verschillende en gedeelde herinneringen en ervaringen van de Europeanen aan bod en er wordt ingegaan op de vraag hoe het heden hierdoor wordt beïnvloed.
Er zijn …
tot
Nascholing of activiteit -
Een dag in het klooster
Wie was Franciscus van Assisi en wat maakte hem bijzonder? Wat is een klooster en hoe leef je er? Maak kennis met Franciscus en zijn leven in eenvoud.
Onder begeleiding van een gids gaat de klas het museum in voor een rondleiding. Later wordt …
tot
Nascholing of activiteit -
Rondleiding: Permanente tentoonstelling Dossinkazerne voor scholen
Tijdens een rondleiding leer je over de specifieke geschiedenis van de Dossinkazerne tijdens de Tweede Wereldoorlog in een bredere historische context.
Een gids schenkt aandacht aan historische gebeurtenissen, maar ook aan socio-culturele en …
tot
Nascholing of activiteit -
De Klankmakerij
De voorbije maanden werd het voormalige F-Experience Museum in het Heuvelland omgetoverd tot De Klankmakerij. Aan de hand van doe-opdrachten en klankspelen ga je met elkaar in competitie. Wie alle etappes van de Klankmakerij heeft doorlopen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Bezoek het nieuwe Damiaanmuseum met jouw klas - educatief aanbod 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs
Pater Damiaan (1840-1889), de grootste Belg, leefde dan wel twee eeuwen geleden. Zijn boodschap van verbondenheid, respect en solidariteit over grenzen heen blijft brandend actueel. Het vernieuwde Damiaanmuseum, een eigentijds en …
Nascholing of activiteit -
Overgangsriten hier en elders (workshop)
De deelnemers worden uitgenodigd om samen het begrip overgangsriten te definiëren. Waarom zijn er plechtigheden bij geboorte en dood? Verschillen culturele en religieuze gebruiken écht zo van elkaar? Wat kan de betekenis van deze ritus …
tot
Nascholing of activiteit -
Mythen en stereotypen over de joden (workshop)
Deze activiteit biedt jongeren de mogelijkheid om verschillende mythen en stereotypen over de Joden te analyseren, ook complot- en samenzweringstheorieën. Het doel is te begrijpen waarom deze mythen bestaan, om ze te …
tot
Nascholing of activiteit