Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Bring the Roman Emperors to life
Article about the opportunities to connect contemporary technology with the past. How can we make young people aware of both the opportunities and risks of such technologies? In this teaching material you put yourself in the shoes of figures such …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, … -
Dive into the story of Flanders with the experts from the series, at The Archive for Education
The story of Flanders makes the past tangible and visually attractive. The entire series is permanently available on Het Archief voor Onderwijs, together with exclusive videos tailored to the class - made with the experts from the series - and …
Translated by
Article -
Sander De Keere and Thibault Christiaensen are looking for new classics
Bach or Ed Sheeran? In Everyone Famous, Sander De Keere (Klara) and Thibault Christiaensen (StuBru) delve into music history in search of new classics. What is a real morning classic for you? And what would be your students' favorite morning song? …
Translated by
Article -
The history of the bicycle: Overview
This article covers the evolution of the bicycle in five steps, from balance bike to bicycle.
- Laufmachines and hobby horses
- Pedals on the balance bike
- Higher, faster and... more dangerous
- the tricycle
- A safety on pneumatic tires
Translated by
Article -
Historical reconstructions in games are added value
François Hardy, history teacher at secondary school, Haute Ecole Charlemagne in Liège, and founder of Artemis (website in French) is speaking in this article. Artemis is an educational website that aims to modernize the learning process of …
Translated by
Article -
COSMO: Virtual reality and augmented reality
COSMO is a research project involving companies from the manufacturing industry, research groups and secondary schools.
Translated by
ArticleTeacher -
Assassin's Creed Discovery Tour: Ancient Greece and Ancient Egypt
A walk from Athens to Sparta during the Peloponnesian Wars? Do you want to know how people lived in ancient Greece or talk about politics with Socrates and Pericles? The classic world of ancient Greece or Ancient Egypt comes to life in …
Translated by
Article (8)System administrator -
Film and image in distance learning
Do you want to offer your students something other than Netflix and show them what the alternatives are? Do you want to make them adept in the laws of film and imagery? View the offer.
Translated by
Article -
Museums open their doors digitally with adapted teaching materials
All museums are closed, but you can explore the collections in so many educational ways.
Just at moments like these, you can introduce children and young people to museums.Many employees have also developed adapted teaching materials and tips to …
Translated by
Article (6) -
Culture houses bring offer to your virtual classroom
Now that you can no longer visit a museum with your class, attend a school performance or bring a workshop to your class, culture houses come up with original solutions.
Streaming online performances, challenges around art and virtually strolling …
Translated by
Article -
Let your students taste culture during corona
Let children and young people admire collections and the wide range of performing arts from behind their screens. Cultural institutions pull out all the stops to bring their offerings indoors.
Translated by
Article -
Challenging differentiated vocational education: Toolkit and practical examples
The book contains a general toolkit for teachers to design their lessons in such a way that each student is challenged.
The toolkit consists of four building blocks and two rules, so that you can quickly adapt to the thinking behind the presented …
Translated by
Article (6)