Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Digital Historytelling
Digital Historytelling launches innovative tools for teaching the history of Europe in the twentieth century and citizenship education. On this website you will find fascinating lesson scenarios to support lessons on the Cold War, totalitarianism …
Translated by
Website -
World Museum Rotterdam
Wereldmuseum Rotterdam is a museum about people and offers a mirror image of 130 years of collecting by Rotterdammers for Rotterdammers.
Some themes: colonialism, slavery, identity, symbols...
Translated by
WebsiteTeacher -
History and didactics
On this website of the Department of History and Didactics of Utrecht University, teaching material can be found on various topics across the various periods.
You can search in a database with teaching materials.Translated by
WebsiteTeacher, Other -
House of Erasmus: Citizenship Lessons
House of Erasmus is a group of volunteers who want to promote the ideas, ideas and ideals of Erasmus for a peaceful and tolerant society by giving a concrete, contemporary interpretation to Erasmus' ideas.
On the website, under types of building …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Facing History and Ourselves: Facing History
Facing History and Ourselves uses lessons from history to challenge teachers and their students to stand up to bigotry and hatred. The website also enables teachers and students to think critically about history and understand the impact of …
Translated by
WebsiteTeacher -
Royal Museums of Fine Arts of Belgium
The collections of the Royal Museums reflect the history of the visual arts - painting, sculpture, drawing - from the fifteenth century to today: Flemish Primitives, Pieter Bruegel, Dirk Bouts, Peter Paul Rubens, Jacques Jordaens, Jacques Louis …
Translated by
Website -
Teaching Immigration in European Schools
A series of innovative teaching modules that bring scientific knowledge about migration to the classroom:
- displacement and asylum;
- migration trends;
- migration policy;
- ethical and racial discrimination;
- ...
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
European Film Factory: European educational film platform
On this website you will find various short films, documentaries and films that you can watch with your students. In addition to the accompanying educational packages, you as a teacher can also make use of the option to create notes, fragments and …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
The Battle of Leuven: City walk and documentary
This historical documentary film, built entirely from archive material, tells the story of the conquest, occupation and liberation of Leuven during the Second World War. The focus is on Leuven, but the film also sketches the broader story of WWII, …
Translated by
Website -
Artvee: High Resolution Public Domain Classical Art
In recent years, several major museums and libraries have designated most or all of the public domain art in their collections with a creative commons license. As a result, they are available without restrictions for any purpose.
Artvee sorts and …
Translated by
WebsiteTeacher -
The Renaissance in Painting in Italy: Collection of Sculptures
Italy has the greatest Renaissance painters of its time. Many of those works can be found in Italian museums, but luckily there are still a few works that you can admire. Discover them in this collection of visual teaching materials.
View the …
Translated by
Website -
Peter Paul Rubens: Collection with statues
Peter Paul Rubens is one of the most famous painters of the Netherlands. In this collection of images you will find some of his most famous works that you can discuss in class.
View the Peter Paul Rubens collection on Art in Flanders >
Translated by
Website