Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
AfricaMuseum
The AfricaMuseum in Tervuren is a museum and research center about Africa, with a focus on Central Africa. You will also learn more about the Belgian colonial past.
You can go there with your toddlers, pupils and students for guided tours and …
Translated by
Website -
Migration and Refugees: Inspiration List
Do you want to get started in class on the theme of refugees? We have a lot of educational material in our documentation center and a lot of it is also available online. We bundled this into an inspiration list. You can borrow all physical …
Translated by
Downloadable resource -
International Holocaust Remembrance Day: Inspiration List
January 27 commemorates the victims of the Holocaust, the genocide against the Jews that took place during the Second World War.
In the documentation center they have a lot of educational materials to get started on the theme of remembrance education …
Translated by
Downloadable resource -
Differentiation and enrichment material for the gifted: Overview
A table of materials and methods from publishers that can be used in differentiation and enrichment for cognitively strong learners.
It is stated for which subject and in which year they can be used.
Translated by
Downloadable resource (10) -
Europe: Educational material
Are you a teacher? Order one of the free publications about Europe for your class and pick it up at the provincial house of Flemish Brabant or at the PIVO Asse (on request).
You can also download the material:
- coloring books,
- map Europe,
- workbooks …
Translated by
Website (5) -
Heritage site Ename: pam Ename
Information about heritage village Ename and the operation of Heritage Site Ename, pam Ename.
Basic information that you can use as preparatory teaching material for a planned visit.
Explanation of history, existing heritage, importance of …Translated by
Website -
Walk with Amal: Educational Pack and Manual
With the educational package about Walk with Amal and the accompanying manual for teachers you can get started around the arrival of Amal.
In October Kleine Amal - a giant doll that personifies a Syrian refugee girl - appears in Belgium. Belgium is …Translated by
Downloadable resource (62)Organisation, company, NPO -
COSMO: Virtual reality and augmented reality
COSMO is a research project involving companies from the manufacturing industry, research groups and secondary schools.
Translated by
ArticleTeacher -
Yper Museum: Guide
Guideline for teachers who visit the Yper Museum without a guide.
Translated by
Downloadable resource -
Voice: Offer
These school brochures show you what SteM has to offer.
Translated by
Tangible material (6) -
Heritage maps
Since the beginning of 2019, LECA, Heemkunde Vlaanderen and the subsidized activities of Familiekunde Vlaanderen have together formed the integrated heritage organization Histories. Histories is the point of contact for anyone with a passion and …
Translated by
Website -
Museums open their doors digitally with adapted teaching materials
All museums are closed, but you can explore the collections in so many educational ways.
Just at moments like these, you can introduce children and young people to museums.Many employees have also developed adapted teaching materials and tips to …
Translated by
Article (6)