Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
How does Flanders shape Belgian EU policy?
As a federal state of Belgium, Flanders plays an essential role in the country's EU policy. This video explains how our unique state structure makes it possible for Flanders to have so much impact on EU policy and how Flanders' powers play a role …
Translated by
Video -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
London during the life of Thomas More
This teaching video discusses London during the lifetime of Thomas More. The topics covered are buildings, people and situations that were characteristic of Thomas More's youth (late 15th century).
This video gives a better insight into how …
Translated by
VideoTeacher, Other -
Annual overview 2022: Quiz
Interactive BookWidgets quiz about the current affairs of 2022
This quiz tests your knowledge on some of the most important news facts of 2022. It is available in three languages (Dutch, English and French).
Translated by
Interactive exercise (6) -
Who is it: Speaking and listening skills
Speaking and listening in a game: with this method everyone listens to each other and there is still life in your class. The working method is based on a mixture between Who is it? and the board game Camel Up (in which you bet which camel will cross …
Translated by
Downloadable resource (90)School/education -
Wisc-Online: American educational resource database
Free secondary education materials made by American teachers: videos, learning objects, screencasts, images ...
Translated by
Website (5)Teacher -
British culture: Trivial Pursuit
This game is a Trivial Pursuit about British culture .
Translated by
Downloadable resource (23)Student (teacher training) -
Exam sheet: Final exams Netherlands
On the Dutch website of Examenblad you will find the final exams of various subjects. You can search per subject and per level (VWO, HAVO, VMBO). You can open these (practice) exams in PDF and solve them yourself.
Translated by
Website (4)Other function -
VRT NWS: Also in other languages
On these versions of VRT NWS you can read articles and watch films in English, French and German.
Translated by
Website (4)Civic integration