Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Prehistorische kledijworkshop
Jager-verzamelaars waren al in staat om goed passende kledij uit dierenhuiden te vervaardigen. Dé archeologische vondst die ons daar meer over kan vertellen, is Ötzi, de oudste mummie ooit in Europa opgegraven en buitengewoon …
tot
Nascholing of activiteit -
Militaria: Workshop
De productie van wapens, bronzen en later ijzeren dolken en zwaarden, begint bij de Kelten. Een volk met een reputatie, aldus de Romeinen. Toch wisten net zij hen uit te schakelen, onder meer door de voortdurende verbetering van hun wapens, …
tot
Nascholing of activiteit -
Gallo-Romeinse kledij: Workshop
Interactieve workshop waarbij een gids je uitdost als Galliër of Romein en je intussen allerlei feiten en weetjes bijbrengt over grondstoffen, kleuren en functie van kledingstukken en de status die daaraan gekoppeld werd.
tot
Nascholing of activiteit -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Hut op Kippenpoten: Lesmap
Hut op Kippenpoten is een pedagogisch-didactische lesmap om muzisch en artistiek vormend in de klas aan de slag te gaan. De praktische tips en uitgewerkte lessuggesties bewandelen de weg van klank naar beeld en van beeld naar lessuggesties.
In 1874 …
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Nieuwe Antieke Verhalen: Lessuggesties
Medea, de Schone en het Beest, de Krekel en de Mier … CANON Cultuurcel stak deze en zeven andere antieke verhalen van diverse oorsprong in een nieuw jasje.
Tien originele verhalen kregen nieuwe illustraties en praktische kapstokken: didactische …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
#reinventingBeethoven: Een creatieve uitdaging voor het onderwijs
Ontdek de inhoud en de creatieve projecten van de #reinventingBeethoven-uitdaging.
250 jaar geleden, op 16 december 1770, werd Ludwig van Beethoven geboren in Bonn, Duitsland.
Om zijn jubileum te vieren, creëren sommige instellingen in …Website -
DIVA: Museum voor diamant, juwelen en zilver
DIVA is het museum voor diamant, juwelen en zilver gevestigd in Antwerpen, de diamanthoofdstad ter wereld.
DIVA museum vertelt het verhaal van het vakkundig ontwerpen, maken en verhandelen van diamant, juwelen en zilver.
Je kan de collectie van DIVA …
Website -
Film en beeld in afstandsonderwijs
Wil je je leerlingen iets anders aanbieden dan Netflix en laten zien wat de alternatieven zijn? Wil je hen bedreven maken in de wetten van de film en de beeldtaal? Bekijk het aanbod.
Artikel