Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Search and find adventure in iconic paintings by James Ensor
Where's Wally meets modern art in this fun hidden object adventure.
You are a suited, art-loving skeleton, recently risen from the grave, with the ability to travel in and through paintings. With this skill you will help repair cracks in the paintings …
Translated by
App or softwareOrganisation, company, NPO -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
Identi(time): Lesson folder and lesson visit
This lesson folder contains a number of assignments that we do not offer physically in MoMu. You can use them to prepare and post-process your visit to MoMu, or integrate them into your lessons without a visit. You will also find the final …
Translated by
Announcement -
Artonaut: Experience exhibitions more intensely
The Artonaut is a set of cards by and for Space Travelers full of stimulating assignments to experience museums even more intensely. Stray from prescribed paths, wander through meanings and stumble over details.
Because art is for everyone! Everyone …
Translated by
Tangible material (5)Teacher -
Artvee: High Resolution Public Domain Classical Art
In recent years, several major museums and libraries have designated most or all of the public domain art in their collections with a creative commons license. As a result, they are available without restrictions for any purpose.
Artvee sorts and …
Translated by
WebsiteTeacher -
The Renaissance in Painting in Italy: Collection of Sculptures
Italy has the greatest Renaissance painters of its time. Many of those works can be found in Italian museums, but luckily there are still a few works that you can admire. Discover them in this collection of visual teaching materials.
View the …
Translated by
Website -
Peter Paul Rubens: Collection with statues
Peter Paul Rubens is one of the most famous painters of the Netherlands. In this collection of images you will find some of his most famous works that you can discuss in class.
View the Peter Paul Rubens collection on Art in Flanders >
Translated by
Website -
Romanticism in Painting: Collection with Sculptures
Romanticism is the art movement that muses about untouched nature: wild, imposing and sometimes picturesque, and about the natural behavior of humans: freedom, power, love, emotion. This is the only way to achieve perfect happiness for the …
Translated by
Website -
The Brueghel family: Collection with statues
Did you know that there is more than one Pieter Brueghel? Both Pieter Brueghel the Elder and his son Pieter Brueghel the Younger painted at a high level and portrayed similar subjects. With this visual teaching material you will discover their art …
Translated by
Website -
The Baroque in Painting: Collection with Sculptures
In the seventeenth century, painting was strongly influenced by the Baroque style movement. This visual teaching material introduces you to the work of some important painters from that period, such as Antoon van Dyck, Rembrandt, Frans Hals, Jan …
Translated by
Website -
The Baroque in Sculpture and Architecture: Sculpture Collection
The Baroque was characterized by movement, dramatic expression and realism. In this collection of visual teaching materials you will find a few examples in architecture and sculpture.
View the collection The Baroque in sculpture and …
Translated by
Website -
Watching Jan Van Eyck: Collection with images
Today Jan Van Eyck is still one of the most famous painters our region has known. This collection of detailed images allows you to study his most famous work, the Ghent Altarpiece , in all its facets. You can also take a sharp look at his Madonna …
Translated by
Website