Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
At home in Heritage: Audiovisual material
In the context of Heritage Day 2024, FARO created an audiovisual collection around the annual theme at Home at The Archives for Education. In six parts we look at how a feeling of home is shaped: in the neighborhood, in language and in different …
Translated by
Video -
SchooVR: Create your own virtual environments
Website where you can build VR environments yourself or find and use existing lessons in your own classroom.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Ghent Mapped
Ghent Gemapt is an interactive platform that connects places, historical maps and heritage collections of Ghent.
With the help of various tools you can take a look into Ghent's past. This way you can adjust the map using:- a timeline,
- map layers, …
Translated by
Website (3)Teacher -
Excursion Hasselt
Michiel took a city walk through Hasselt with his students. During this excursion they made several observations at various places in the city centre:
- environmental factors,
- landscape features,
- noise level,
- particulate matter measurement,
- ...
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generative AI has turned the world into colorful dough! How many cultural monuments can you discover?
The experiment uses Google AI to create plasticine-style monuments. A depth and salience model is used to create the 3D effect on the display of …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
Something new under the sun? Man and climate throughout history: Course
The climate crisis is increasingly dominating our lives. The summer of 2022 brought unprecedented monsoons in Pakistan and dry rivers in large parts of Europe. A year earlier, the Meuse Valley was flooded and climate deaths also occurred in the …
Translated by
Training or activity -
Brainstorm WIPASOFT: Practice site
Practice site with exercises supported by visual learning for various general subjects.
Translated by
WebsiteOther function -
Looking and listening through the windows of the Canon of Flanders
In the Canon of Flanders you will find inspiration and material to discuss specific topics. If you want to add an extra layer of image and sound , view the audiovisual collections and assignments at The Archive for Education . There you will …
Translated by
Article -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Heritage: Audiovisual material for secondary education
Do you want to get started with audiovisual material for heritage lessons? On Archive for education you will find inspiration about heritage and STEM, heritage and Dutch, heritage and citizenship, heritage and historical awareness, …
Translated by
Video -
National Geographic Explore VR: Machu Picchu and Antarctica
Discover Antarctica and Machu Picchu in virtual reality with Meta Quest.
Translated by
App or softwareTeacher -
Away from Eurocentrism in Education: Posters
This website allows you to move away from Eurocentrism in education. On this website you can find didactic material on the subject: the influence of Islamic scientists on contemporary society.
The aim of this didactic project is to broaden the …
Translated by
Downloadable resourceTeacher