Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Actuaquiz over het nieuws van 6 tot 12 mei 2024
Je lost quizvragen op over de actualiteit van 6 tot 12 mei 2024.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Erfgoed voor dummies
- Wat is immaterieel erfgoed?
- Wat is het verschil tussen cultureel en onroerend erfgoed?
- Heeft iedereen erfgoed?
- Is alles wat oud is erfgoed?
Kom het te allemaal weten tijdens deze interactieve workshop. Onze medewerker geeft op een toegankelijke …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Sportimonium: Inspiratiepakketten onderwijs
Dit educatief pakket over de Olympische Spelen van Parijs 2024 werd ontwikkeld door het Olympic Museum van Lausanne en vertaald door het Sportimonium. Het pakket bestaat uit:
- een infobundel over de geschiedenis van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoPedagogisch begeleider -
In vier stappen naar een EuropAttest
Europa Direct Provincie Antwerpen organiseert een nieuwe editie van haar online opleidingstraject dat uit vier modules bestaat:
- Wat doet de EU voor ons?
- Hoe is de EU ontstaan en hoe werkt ze?
- De EU in het nieuws; …
, , ,
Nascholing of activiteit -
Actuaquiz over het nieuws van 14 tot 21 april 2024
Je lost quizvragen op over de actualiteit van 14 tot 21 april 2024.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Actuaquiz over het nieuws van 1 tot 13 april 2024
Je lost quizvragen op over de actualiteit van 1 tot 13 april 2024.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan tafel! Eten bij moslims, joden en christenen: Expo
Voor veel mensen bepaalt religie in grote mate wat je wel of niet mag eten en hoe iets bereid moet worden. Maar evengoed speelt voedsel of de onthouding ervan een belangrijke rol bij feesten, tradities en overgangsrituelen. In deze tentoonstelling …
tot
Nascholing of activiteit -
Archeologie-atelier: Puzzelstukken van het verleden
Even in de huid kruipen van een archeoloog, dat kan in het Archeologie-atelier. Leerlingen komen meer te weten over wat een archeoloog doet en hoe die te werk gaat en daarna mogen ze zelf de handen uit de mouwen steken door enkele Romeinse …
tot
Nascholing of activiteit -
Steentijdatelier: Steentijd in het Waasland
Hoe zou onze regio eruit gezien hebben toen hier enkel jager-verzamelaars leefden? Leerlingen kunnen het ontdekken in het Steentijdatelier. We gaan eerst dieper in op wat het beroep van archeoloog inhoudt, en daarna leren de leerlingen over hoe de …
tot
Nascholing of activiteit -
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
Aankondiging -
Actuaquiz over het nieuws van 18 tot 24 maart 2024
Je lost quizvragen op over de actualiteit van 18 tot 24 maart 2024.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator