Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
This Day In Music
What happened today in music history? Listen to the songs and read the information. You can also look up your date of birth.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Powerful professionalization of your teamwork
In professional learning communities, teachers join forces to optimize the learning process of their students through research and learning and to develop powerful educational practices together. With our guidance you will lay the foundation for …
Translated by
Training or activity -
The castrati: Podcast about the history of castrato singers
Author Daan Esch delves into the fascinating history of castrato singers and their glorious, but often tragic lives. His book Voice is also discussed.
Translated by
AudioICT co-ordinator -
DebateBELut: Workshop
DebatBELut invites young people to debate social themes in a structured and active manner during a workshop.
During an active visit to the BELvue museum, the pupils first become acquainted with the history of young Belgium. Based on different …
Translated by
Training or activity -
Investigative journalist, our society and its challenges: Workshop
This workshop offers the students the opportunity to become a journalist for one day and to investigate an aspect of Belgian society.
- What is Democracy?
- Are we paying too much taxes to fund social security?
- How many foreigners can our country …
Translated by
Training or activity -
The Differentiator: Come up with a good research question
This differentiator is a useful tool to come up with good research questions within each order of Bloom's Taxonomy.
The tool is useful to support cognitively strong students who are completing a broadening assignment and students in the third grade in …
Translated by
WebsiteLearning mentor, Other -
Sander De Keere and Thibault Christiaensen are looking for new classics
Bach or Ed Sheeran? In Everyone Famous, Sander De Keere (Klara) and Thibault Christiaensen (StuBru) delve into music history in search of new classics. What is a real morning classic for you? And what would be your students' favorite morning song? …
Translated by
Article -
Female Classical Composer: Didactic Material
This website is the result of the bachelor's thesis Forgotten Women - How do we put classical female composers on the map within secondary education? . This was created in the context of the training for secondary education teacher - …
Translated by
WebsiteStudent (teacher training) -
Music in the Middle Ages, witty Gregorian chant and worldly troubadours: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about music in the Middle Ages, together with more context and concrete teaching tips.
Do re mi fa sol la si, we all know them. But how and when did the note names actually originate? From …
Translated by
Video -
Exploring the carillon of the University Library in Leuven
Did you know that the carillon is a Flemish invention (anno 1510!) and that Leuven belongs to the worldwide top with five carillons? Discover all about this enormous instrument with your class during a visit to the library tower. The carillon in …
Translated by
Training or activity -
Singing tone
Nothing is more fun than singing together. Lubricate your vocal cords for this musical journey of discovery along the best (folk) sing-alongs.
Translated by
Training or activity -
Hut on Chicken Legs: Lesson Map
Hut op Chicken legs is a pedagogical-didactic lesson folder to get started in the classroom in a musical and artistic way. The practical tips and detailed lesson suggestions follow the path from sound to image and from image to lesson suggestions. …
Translated by
Downloadable resource (8)