Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
At the table! Eating with Muslims, Jews and Christians: Expo
For many people, religion largely determines what you can or cannot eat and how something should be prepared. But food or its abstinence also plays an important role in celebrations, traditions and rites of passage. In this exhibition, PARCUM …
Translated by
till
Training or activity -
Visit the European Parliament
A visit to the Great Chamber is a great way to soak up the exciting atmosphere in the world's largest transnational parliament and learn about the powers and role of the European Parliament.
Translated by
Training or activity -
KANT AND CLARA: Empathy game
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
What does it mean to grow up as an orphan, then and now? Even today - unfortunately - there are …
Translated by
till
Training or activity -
LACE AND CLARA: Orphans' clothing workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Will you help Wooden Clara to update the orphan uniform of the orphans (one hour)? You can choose …
Translated by
till
Training or activity -
READY-MADE: Finger Crochet Workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Dive even more into the daily lives of the orphan girls with a finger crocheting workshop (one …
Translated by
till
Training or activity -
KANT AND CLARA: Interactive tour
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
During an interactive tour (an hour and a half) we immerse you in the life of an orphan. You will …
Translated by
till
Training or activity -
Powerful professionalization of your teamwork
In professional learning communities, teachers join forces to optimize the learning process of their students through research and learning and to develop powerful educational practices together. With our guidance you will lay the foundation for …
Translated by
Training or activity -
BELvue museum: Educational Brochure 2023-2024
The complete educational brochure of the BELvue museum consisting of:
- workshops,
- educational tools,
- exhibitions,
- autonomous visits,
- guided visits,
- formations.
Themes covered:
- elections,
- democracy and citizenship,
- historical consciousness, …
Translated by
till
Training or activity -
Unravel mysterious traces: Step-by-step plan
A step-by-step plan for the quest Unravel mysterious traces .
Do you want to come and discover mysterious traces with your class? Then the step-by-step plan is a useful tool to prepare your class visit to the Heritage Center (Erfgoedsite Ename). …
Translated by
Downloadable resource -
We, women: Teaching package
This lesson package has been developed around the Canvas series We, women .
Half a century ago, married women in this country were not allowed to open their own bank accounts. It was not until 1976 that married women were given the right to manage …
Translated by
Downloadable resource -
Unravel mysterious traces
The class leaves in small groups with a tablet on an exciting journey. Via the Heritage App, they receive clues, challenges and riddles from a mysterious figure along the way. Meanwhile, the students discover daily life from the Middle Ages and …
Translated by
till, till
Training or activity