Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Heritage for dummies
- What is intangible heritage?
- What is the difference between cultural and immovable heritage?
- Does everyone have heritage?
- Is everything old heritage?
Find out all about it during this interactive workshop. Our employee provides more information in …
Translated by
till
Training or activityNew -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoPedagogical counsellor -
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
Strengthening the Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK module for student teachers and teachers
Project General Subjects (PAV) is a complex subject to teach. It is an integrated course that combines content from the following diverse disciplines:
- Dutch,
- math,
- natural sciences including STEM,
- citizenship,
- historical and spatial awareness. …
Translated by
Downloadable resource -
Bruges Triennial 2024: Inspiration folder for teachers
This free visitor tool was created for teachers and contains information sheets about the twelve artists and the artworks of the Bruges Triennial 2024. The inspiration folder contains:
- working method sheets that bundle working methods for …
Translated by
Downloadable resource -
At home in Heritage: Audiovisual material
In the context of Heritage Day 2024, FARO created an audiovisual collection around the annual theme at Home at The Archives for Education. In six parts we look at how a feeling of home is shaped: in the neighborhood, in language and in different …
Translated by
Video -
The Wase Archeology Case
The Wase Archeology Case contains archaeological finds (or ensembles) from the Stone Age to the Middle Ages. These finds are connected to excavations in the Waasland and provide students with insights into politics, religion, economics and social …
Translated by
Tangible material -
Bingo Mondial
Role play about the unequal distribution of power and resources.
In Bingo Mondial, players take on the role of different characters who have different backgrounds and characteristics. During the game, players learn more about their characters with …
Translated by
till
Training or activity -
Free further training this spring: Inspiring audiovisual material and teaching tips!
Want to respond more to current events with audio and video in your classroom? Working methods with audiovisual material for your profession? Want to create and share teaching materials together with colleagues? The Archive for Education provides …
Translated by
Announcement -
Powerful professionalization of your teamwork
In professional learning communities, teachers join forces to optimize the learning process of their students through research and learning and to develop powerful educational practices together. With our guidance you will lay the foundation for …
Translated by
Training or activity -
How do I convert my existing series of lessons into a blended program?
A hands-on workshop in which you transform the learning activities in your series of lessons into a process in which online and physical learning alternate and reinforce each other, your students interact with the learning material, with each …
Translated by
till
Training or activity -
Talent projects
Need a challenge at school? With our enrichment projects you get digital teaching materials to challenge yourself more. Bureau Talent developed digital Talent Projects for students who can use other learning material. The projects meet the …
Translated by
WebsiteLearning mentor, Other