Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
CLIL Connect Conference: Save the date
Discover the power of connection in education at the CLIL Connect Conference.
Are you an education professional or researcher in CLIL and multilingual education? Then this is your opportunity to connect, learn and grow. From the North Sea to the …Translated by
till
Training or activityTeacher -
The origins of today's Europe: EU pioneers
Have you ever wondered how today's Europe has been influenced and shaped by past pioneers? Why did these pioneers believe in a united Europe before it existed?
Take this ninety-minute workshop and help your students understand the milestones of …
Translated by
till
Training or activityNew -
Please, Touch The Artwork 2: Search and find adventure in iconic paintings by James Ensor
Where's Wally meets modern art in this fun hidden object adventure.
You are a suited, art-loving skeleton, recently risen from the grave, with the ability to travel in and through paintings. With this skill you will help repair cracks in the paintings …
Translated by
App or softwareOrganisation, company, NPO -
At the table! Eating with Muslims, Jews and Christians: Expo
For many people, religion largely determines what you can or cannot eat and how something should be prepared. But food or its abstinence also plays an important role in celebrations, traditions and rites of passage. In this exhibition, PARCUM …
Translated by
till
Training or activity -
City walk Antwerp: Escape tour
Elaborate escape tour to discover Antwerp with your students or to explore even further.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
This Day In Music
What happened today in music history? Listen to the songs and read the information. You can also look up your date of birth.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
How does Flanders shape Belgian EU policy?
As a federal state of Belgium, Flanders plays an essential role in the country's EU policy. This video explains how our unique state structure makes it possible for Flanders to have so much impact on EU policy and how Flanders' powers play a role …
Translated by
Video -
Art chat cards: Engaging in conversation through art
Our art chat cards invite you to talk to your class group based on a selection of works from the MSK collection.
Together you can talk about everyday topics such as clothing, hobbies, parties, holidays, the senses... In addition, it is a …Translated by
Downloadable resource (4) -
World Museum Rotterdam
Wereldmuseum Rotterdam is a museum about people and offers a mirror image of 130 years of collecting by Rotterdammers for Rotterdammers.
Some themes: colonialism, slavery, identity, symbols...
Translated by
WebsiteTeacher -
SchooVR: Create your own virtual environments
Website where you can build VR environments yourself or find and use existing lessons in your own classroom.
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Un-Dough!: Google Arts & Culture Experiments
Generative AI has turned the world into colorful dough! How many cultural monuments can you discover?
The experiment uses Google AI to create plasticine-style monuments. A depth and salience model is used to create the 3D effect on the display of …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
This article provides tools that second language teachers can use for a constructive intercultural dialogue in the event of socially undesirable interactions in a mixed language group. A case study of a racist statement during an interfaculty …
Translated by
ArticleTeacher