Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
De Romeinen veroveren Gallië: Samenvatting - Storia 2
Samenvatting van les 30 over de Romeinen die Gallië veroveren.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Augustus, de eerste keizer: Samenvatting
Samenvatting van les 19 over Augustus, de eerste keizer van het Romeinse Rijk.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Bloei en verval van het Romeinse Rijk: Samenvatting - Storia 2
Samenvatting van les 21 over de bloei en het verval van het Romeinse Rijk.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Samenvattingen bij de lessen (12-17) - Storia 2
Samenvattingen van les 12 tot en met 17 bij de methode.
Bevat de lessen:
- Les 12: De Grieken voeren oorlog
- Les 13: Alexander de Grote en de hellenistische rijken
- Les 14: Rome begint als stadstaat
- Les 15: De Romeinse republiek
- Les 16: Rome wordt …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren
Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:
- Nederlands,
- wiskunde,
- natuurwetenschappen m.i.v. STEM, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Risen: Filmbespreking
Dit leermateriaal biedt leerlingen een filmgerichte activiteit waarbij ze vragen beantwoorden over het personage Clavius en zijn ontmoetingen met Yeshua (Jezus) en zijn volgelingen. Bovendien worden leerlingen uitgedaagd om een presentatie voor te …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Administratief personeel -
Noah: Filmbespreking
Dit lesmateriaal biedt een diepgaande vergelijking van de film Noah met het Bijbelse verhaal van Noach in Genesis. Het behandelt verschillen tussen de film en de Bijbel, zoals Noachs relatie met God, toegevoegde karakters zoals Ila en de wachters, …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Administratief personeel -
Aletta Jacobs: Kijkopdracht
Opdracht bij een videofragment over Aletta Jacobs.
Je vindt hier inhoudelijke vragen bij het filmpje, een woordenlijst en een grammaticale oefening met adjectieven.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Triënnale Brugge 2024: Inspiratiemap voor leerkrachten
Deze gratis bezoekerstool is gemaakt voor leerkrachten en bevat infofiches over de twaalf kunstenaars en de kunstwerken van Triënnale Brugge 2024. De inspiratiemap bevat:
- werkvormfiches die werkvormen voor verschillende leeftijden bundelen per …
Downloadbaar lesmateriaal -
Romeinse republiek: Schema
Schematisch overzicht van hoe de Romeinse republiek in elkaar stak.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Kerkelijke concilies: Vragenlijst
Opdrachtenblad over de kerkelijke concilies met vragen over hun visie op theologie.
Ook een verbetersleutel is gedeeld. De les sluit aan bij het vak kerkgeschiedenis.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Directie -
Vroegchristelijke theologen: Opdrachtenblad
Opdrachtenblad over bekende vroegchristelijke theologen (2e eeuw na Christus) met vragen.
Ook de verbetersleutel is gedeeld. De les sluit aan bij het vak kerkgeschiedenis.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Directie