Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Museum van de Nationale Bank van België: Bezoek met gids
Het museum verwelkomt studenten met een rondleiding die is aangepast aan hun opleiding. Een museumgids maakt er, in het Nederlands, Frans of Engels, een zo interactief mogelijke rondleiding van. Bij de reservering kiest de leerkracht …
tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Vlaanderen in Cijfers 2023: Vlaamse openbare statistieken
Deze publicatie geeft aan de hand van een uitgebreide set Vlaamse openbare statistieken een kernachtig beeld van Vlaanderen.
De statistieken beslaan een ruime waaier aan thema’s en werden gegroepeerd in vier grote onderdelen:
- bevolking en …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Brainstorm WIPASOFT: Oefensite
Oefensite met oefeningen ondersteund door visual learning voor verschillende algemene vakken.
WebsiteAndere functie -
Les secrets de mon père: Lesmap bij de film
In deze lesmap vind je verschillende ideeën om in de klas aan de slag te gaan rond de film Les secrets de mon père. Deze film maakt deel uit van Focus Franse Film en is voorzien van een pedagogische fiche voor de les Frans. …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Terra Nova Minimaatschappij
Dit burgerschapsspel maakt uitdagingen van de samenleving bespreekbaar. Leerlingen verkennen hun kijk op de wereld en ontdekken die van hun medespelers. Er zijn geen goede of foute antwoorden. Aan de hand van een prachtig interactief spel en …
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Teaching Immigration in European Schools
Een reeks van innovatieve lesmodules die wetenschappelijke kennis over migratie naar het klaslokaal brengt:
- ontheemding en asiel;
- migratietrends;
- migratiebeleid;
- ethische en raciale discriminatie;
- ...
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Leren over oorlog conflict en vrede: Praktijkgids
De temperatuur in onze samenleving loopt regelmatig hoog op. Conflicten en tegenstellingen zijn schering en inslag. Ook internationaal zijn er spanningen en tal van gewelddadige conflicten. Oorlogen zoals die in Syrië en Oekraïne komen …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Vlaanderen in Cijfers 2021: Vlaamse openbare statistieken
Deze publicatie geeft aan de hand van een beperkte set Vlaamse openbare statistieken een kernachtig beeld van Vlaanderen.
De statistieken beslaan een ruime waaier aan thema’s en werden gegroepeerd in vijf grote onderdelen:
- bevolking en …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Project Drij Pistolen: Interactief lespakket rond Hasselts erfgoed
Dit project omvat een interactief lespakket waarin Hasselts erfgoed centraal staat. Het pakket bevat een lessenreeks die in de klas gebruikt kan worden, maar het materiaal biedt veel flexibiliteit. Naast de lessen is er een interactieve wandeling …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Sporen naar 1302 met de ErfgoedApp
Om wat meer te weten te komen over de tijd en de toestand in Vlaanderen in aanloop naar 1302, kan je een wandeling maken door historisch Kortrijk.
Onderweg luister je naar enkele audiofragmenten op een smartphone of tablet. Zo krijg je een idee van …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Langs pelgrimswegen naar Scherpenheuvel: Digitale tentoonstelling en wandeling
De digitale tentoonstelling Langs pelgrimswegen naar Scherpenheuvel op Erfgoedplus toont historische foto's en souvenirs van de bedevaart naar Scherpenheuvel en (ondertitelde) filmpjes met getuigenissen van bedevaarders (mondelinge geschiedenis). De …
WebsiteAndere functie