Sleutelcompetentie: historisch bewustzijn
In deze sleutelcompetentie is historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader een belangrijke bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn om historische fenomenen, bronnen en beeldvorming te situeren in tijd, ruimte en in brede maatschappelijke (= politieke, sociale, culturele en economische) domeinen, de drie dimensies van een inhoudelijk historisch referentiekader.
Daarin onderscheiden de leerlingen kenmerken van samenlevingen binnen de bestudeerde historische periodes van het courante westerse historische referentiekader en identificeren ze scharnierpunten die de overgang tussen periodes markeren.
Primaire en secundaire bronnen
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen is een volgende bouwsteen. Leerlingen moeten in staat zijn historische informatie in bronnen te onderscheiden en te duiden (= kritisch reflecteren met bronnen). Daarbij moeten zowel primaire als secundaire bronnen altijd kritisch worden geanalyseerd en naar waarde geschat.
In het licht van een specifieke historische vraag moeten leerlingen in staat zijn bronnen te selecteren en de bruikbaarheid, waarde, representativiteit en betrouwbaarheid van een bron te evalueren (= kritisch reflecteren over bronnen). Zo zien leerlingen in dat bronnen nooit neutraal, volledig en objectief kunnen zijn. Tegelijk leren ze waardevolle van onbetrouwbare bronnen onderscheiden.
Historische beeldvorming
In deze sleutelcompetentie is het ook de bedoeling om tot beargumenteerde historische beeldvorming te komen vanuit verschillende perspectieven. Vanuit een historische vraag en kritische bronnenanalyse leren de leerlingen bestaande historische beeldvorming kritisch deconstrueren. Door het zelf in acht nemen van meerdere perspectieven kunnen ze zo een beargumenteerd antwoord op een historische vraag formuleren en historische beeldvorming creëren.
Zo bouwen ze kennis op en breiden ze hun historische referentiekader uit. Leerlingen leren ook reflecteren over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst en die duiden. Via kritische bronnenstudie zien leerlingen in dat verleden en geschiedenis geen synoniemen zijn, dat het verleden zelf en het beeld van dat verleden nooit hetzelfde kunnen zijn.
Geschiedenis
We kunnen het verleden niet rechtstreeks meer kennen, maar enkel tot een beeld ervan komen via de studie van overblijfselen en bronnen. Leerlingen begrijpen zo dat geschiedenis een constructie is, gebaseerd op de interpretatie van bronnen. Zo kunnen er meerdere visies op eenzelfde historische gebeurtenis naast elkaar bestaan, voor zover het gaat om beargumenteerde historische beeldvorming.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Key Competency Historical Awareness: Audiovisual Teaching Materials
This page contains videos and audio fragments to work on the key competence of historical awareness.
We show you relevant audiovisual collections, audio fragments and videos for each building block on The Archive for Education, selected by our editors …
Translated by
Video -
The Romans Conquer Gaul: Summary - Storia 2
Summary of lesson 30 about the Romans conquering Gaul.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Augustus, the First Emperor: Summary
Summary of lesson 19 about Augustus, the first emperor of the Roman Empire.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Growth and Decline of the Roman Empire: Summary - Storia 2
Summary of lesson 21 on the rise and fall of the Roman Empire.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Push and pull factors migration: Diagram
Diagram about push and pull factors in migration that can be used for topics such as the Germanic migrations or the Vikings.
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
Lesson summaries (12-17) - Storia 2
Summaries of lessons 12 to 17 in the method.
Includes the lessons:
- Lesson 12: The Greeks are at war
- Lesson 13: Alexander the Great and the Hellenistic Empires
- Lesson 14: Rome begins as a city-state
- Lesson 15: The Roman Republic
- Lesson 16: Rome becomes …
Translated by
Downloadable resourceNewTeacher -
The Olympic Games: Learning Path
Learning path with various assignments about the Olympic Games in Paris.
- Text with questions about the Olympic Games in classical antiquity.
- Text with questions about the origins of the modern Olympic Games.
- Matching exercise 1: match the names of …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Heritage for dummies
- What is intangible heritage?
- What is the difference between cultural and immovable heritage?
- Does everyone have heritage?
- Is everything old heritage?
Find out all about it during this interactive workshop. Our employee provides more information in …
Translated by
till
Training or activityNew -
The Strange Past. How do you teach your students to contextualize?: Course
Contextualization is a difficult skill for many students, because they often look at the world from their own values, norms and knowledge. However, to successfully explain historical and current events, it is necessary that students learn …
Translated by
Training or activityNew -
Sportimonium: Education inspiration packages
This educational package on the Paris 2024 Olympic Games was developed by the Olympic Museum of Lausanne and translated by Sportimonium. The package consists of:
- an information bundle about the history of the Summer Olympics;
- a collection about …
Translated by
Downloadable resourceNew -
Actua quiz about the news from May 6 to 12, 2024
You solve quiz questions about current events from May 6 to 12, 2024.
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher, ICT co-ordinator -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoNewPedagogical counsellor