Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Core stability: Thuistraining
In dit artikel lees je hoe je je leerlingen op weg kan zetten om thuis aan hun core stability te werken.
ArtikelAndere functie -
Flipkaarten voor piekeraars
In elke klas zitten leerlingen die vaak piekeren en vast zitten in blokkerende gedachten: ‘Iedereen is tegen mij’, ‘Ik ben de domste’, ‘Niemand vindt mij leuk’…
Hoe ga je daarmee om? Download de flipkaarten.
Artikel (6) -
Crisissignaleringsplan: Plan van aanpak bij crisissituatie
Een praktijkvoorbeeld van een crisissignaleringsplan voor een leerling met ASS.
Het plan is opgedeeld in drie fasen, van de rustige fase tot een crisisfase.
Bij elke fase wordt duidelijk vermeld welke stappen de leerkracht en leerling moeten …Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Blijf je school in beweging zetten
Hoe zet je je school in beweging in coronatijden?
Hoe kan je als schoolteam werken aan het fysiek, mentaal en sociaal welbevinden in deze onzekere tijden? Blijven bewegen in alle mogelijke vormen is belangrijk om gezond te blijven. …
Artikel (3) -
Een jaar lang tegen pesten
Als school werk je best een sterk plan uit om pesten te voorkomen en aan te pakken. Hier vind je tips die duidelijk maken dat zo’n plan niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet er gewoon mee aan de slag. Bovendien pluk je er het hele …
Artikel (3)