Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Young people in traffic: Reading assignment
Students read an article about young people in traffic and answer some multiple choice questions about it.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher -
GRIP: Online self-help offer from De DrugLijn with tool
This online tool on the website of De Druglijn is intended for children (coap) of people with a dependency problem.
The exercises in this tool help you to reflect on the impact of using it on your own life. A number of questions are addressed: What …
Translated by
Interactive exercise -
Which food type are you?: Online test
Quick online test where young people can find out which food type they are.
Young people grow and develop and their eating behavior evolves. They are looking for their own (food) identity. How, what, where, when, why and with whom they eat is a way of …
Translated by
Interactive exercise (3) -
READY collection on cyberbullying and 13 other topics
In this exercise, watch a READY video about cyberbullying and answer the questions.
Translated by
Interactive exercise (13)Teacher -
First Aid: Online escape room
In this digital escape room you perform twelve assignments, applying the basic knowledge of first aid.
Each (almost) correctly executed assignment yields one or more tips. Based on these tips, you can discover which injuries Meryem, Theo, Ylias, Dina …
Translated by
Interactive exercise (116)Teacher -
Ergonomics in the office: Working posture
You practice recognizing the wrong working posture.
Which statement corresponds to which part of the work posture?
Translated by
Interactive exercise (7)Teacher -
Ergonomics: Exploring
With this Kahoot exercise you practice ergonomics. You see a photo and have to indicate whether the displayed posture is ergonomic or not.
Translated by
Interactive exercise (9)Teacher