Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gratis GoodFood@School-trajecten voor Gentse scholen
Een unieke kans!
Naast het gezin speelt ook de school een cruciale rol in het leren over, en aanleren van gezonde, duurzame eetgewoonten. Om scholen hierin te ondersteunen, lanceert de dienst milieu en klimaat van stad Gent samen met Rikolto …
Aankondiging -
Awel, dat lucht op!: Theater over jongerenproblematieken
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen, niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Het gaat over vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen, over pesten, lichamelijke veranderingen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Fijnbesnaard & Compagnie: Interactieve schoolvoorstellingen
Fijnbesnaard & Compagnie is een muzikaal collectief dat interactieve voorstellingen brengt op school (of op locatie). De voorstelling werkt rond een thema: dieren, erfgoed, ritme & melodie, feest, STEM... (van kleuter tot hoger onderwijs …
Website -
Muzikale workshop met trombones!
Leer in een workshop van een uur muziek maken met gebruik van een blaasinstrument: de pBone (plastiek trombone).
De leerlingen krijgen allemaal hun eigen mondstuk en instrumenten en spelen na een uurtje al een aantal liedjes samen met al hun …
tot
Nascholing of activiteit -
Aangenaam: Techniek - Explobots
In Aangenaam maken de leerlingen kennis met het vak techniek, met de Explobots en de vijf ervaringsgebieden. Het project is ontwikkeld voor scholen die meerdere projecten van Explobots gebruiken en als project om het schooljaar de starten. …
Fysiek materiaal -
Proper en gezond
In Proper en gezond maken de leerlingen kennis met de verschillende soorten ziektekiemen, antibiotica, vaccins en ons immuunsysteem. Ze leren hoe verzorgingsproducten en schoonmaakproducten ons kunnen beschermen tegen ziektekiemen. …
Fysiek materiaal (3) -
Puffen of rillen
In Puffen of rillen vertrekken de leerlingen van de klimaatverandering als probleemstelling, maken ze experimenteel kennis met het broeikaseffect en bestuderen ze een paar statistieken. Ze worden aangezet om na te denken over welke ontwerpen en …
Fysiek materiaal -
Sport en technologie
In Sport en technologie onderzoeken de leerlingen aan de hand van statistieken de behoefte van sport in onze maatschappij en maken ze kennis met het metabolisme.
Ze onderzoeken welke antwoorden de technologie heeft op deze behoefte door …
Fysiek materiaal -
Op reis naar een virtuele wereld
In Op reis naar een virtuele wereld maken de leerlingen aan de hand van onderzoeksopdrachten kennis met virtual reality, stereoscopie, het gyroscopisch effect, lenzen en magnetisme. Dit vormt een mooie basis om via het technisch proces zelf een …
Fysiek materiaal