Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Smoker face
This app uses a selfie to show what your face would look like if you smoked. The negative consequences of smoking are shown on your own face. Useful for smoking prevention and to encourage people to quit smoking.
Translated by
App or softwareNewTeacher, ICT co-ordinator -
Super Chill: For a world full of resilient children
Super Chill wants to create a world full of resilient and future-proof children. In the free app you will find various exercises, based on mindfulness and yoga techniques, that you can play on your digital board in no time at all. This is how you …
Translated by
App or software (6)Teacher, ICT co-ordinator -
Daybook: Diary app
Daybook is a personal diary and notes app.
It helps to record activities, experiences, thoughts and ideas throughout the day.Translated by
App or softwareTeacher, Learning mentor -
Sharecare YOU: Human body in VR
VR application to study the human body. Travel through the body, view different organs ... Everything can be studied in a healthy and sick state.
Translated by
App or softwareTeacher -
Silver: Serious game mental well-being
Silver is a scientifically based, mobile serious game. This is a game that teaches new serious things in a playful way. Silver focuses on strengthening mental resilience in young people.
Silver is suitable for a playful approach to lessons that …
Translated by
App or software -
SDGs@school
In September 2015, 17 Sustainable Development Goals (SDGs) for 2030 were drawn up by all 193 member states of the United Nations.
Enough for always and everyone
The objectives are aimed at a real turnaround of our economic and social model. They set us …
Translated by
App or software -
Emotional thermometer: App to register emotions
With the feeling thermometer app you can register your feelings and there is the option to connect to a professional care provider so that he or she can monitor you remotely and provide tips via a messaging module.
Translated by
App or softwareOther function -
VRKeer: Immersive learning process for traffic insight among cyclists
VRkeer is a serious game in virtual reality (VR), which aims to teach students in the third grade of primary education and the first grade of secondary education more traffic insight through interactive exercises.
Students are immersed in lifelike …
Translated by
App or software