Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
I'll Stay Standing: Board game about new authority
The board game 'k Stay Stand' is an educational tool that was created with the aim of familiarizing young people, parents, teachers and care providers with the principles of new authority. This approach emphasizes an innovative attitude …
Translated by
Tangible materialOther function -
Arcade: Game Console Operation
In Arcade , students explore how game consoles work by looking at evolution and discovering how the data processing process is performed by the hardware. They are introduced to bits and bytes and do extensive research into image processing in …
Translated by
Tangible material -
The ABC of xyz - Explobots
In The ABC of xyz, the students explore the secrets of 3D printing. They discover how you can determine coordinates in the third dimension and how navigation systems work.
The students take their first steps in the world of technical drawing and …Translated by
Tangible material -
Rotate pictures - Explobots
In Turning Pictures , the students start from the need to listen and make music. They study sound waves and take a look at the past of sound carriers and the associated music players. As a result, they learn about different transport systems, …
Translated by
Tangible material -
Plato's Elements - Explobots
The Greek philosopher Plato thought that the whole world was made up of earth, water, fire, air and ether and that these consisted of very small building blocks in the form of 5 regular polyhedra.
In the project Plato's Elements, students …Translated by
Tangible material -
Computer accounting with Octopus
This handbook is a smooth, hands-on immersion in the possibilities of the online package Octopus Internet Accounting. You will learn to process the basic transactions quickly and clearly in a simple starter case. Then a challenging case, taken …
Translated by
Tangible material -
Cinema: Technical history - Explobots
In Cinema , students view the technical history of cinema (projections, photography and film). Starting from this history, the students make a camera obscura that they optimize step by step so that it can also serve as a projector for a smartphone …
Translated by
Tangible material -
Pleasant: Technique - Explobots
In Aangenaam , students are introduced to the subject of technology, the Explobots and the five areas of experience. The project has been developed for schools that use multiple Explobots projects and as a project every other school year.
The …Translated by
Tangible material -
321 lift off - Explobots
In 321 lift-off , the students discover through a number of challenges how it is possible to make something float and how energy can be used to make something fly. They study how different flying means of transport take off and move. Based on a …
Translated by
Tangible material -
Collision Bots: Electricity - Explobots
In Botsbots , the students start from the need to play in our society and, through technical skills, they develop a toy robot that can be used in a board game where the different robots will collide with each other. The rules of the game are made up …
Translated by
Tangible material -
Clean and healthy
In Clean and Healthy , students are introduced to the different types of germs, antibiotics, vaccines and our immune system. They learn how care products and cleaning products can protect us against germs.
They develop a lip balm with an …Translated by
Tangible material (3) -
Puffing or shivering
In Puffing or shivering , the students start from climate change as a problem, they are introduced to the greenhouse effect experimentally and they study a few statistics. They are encouraged to think about which designs and realizations already …
Translated by
Tangible material