Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Entrepreneurial Spirit Key Competency: Audiovisual teaching materials
This page contains videos and audio fragments to work on the key competence entrepreneurial spirit.
We show you relevant audiovisual collections, audio fragments and videos for each building block on The Archive for Education, selected by our editors …
Translated by
Video -
Translanguaging in group work
Short video report on how you can allow your students to use their home language during group work.
Translated by
VideoPedagogical counsellor -
Webshop at school: Video series
Online video series explaining all aspects of building an online store. Learn all the basic principles and apply them immediately. Great fun to let the students build their own webshop!
Translated by
VideoTeacher -
Fast fashion: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about fast fashion, together with more context and concrete lesson tips. This collection was created for the READY human rights and fast fashion package. In this collection you will find …
Translated by
Video (3) -
Colour, safety, politics and marketing: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about the use of color in security, politics and marketing, together with more context and concrete teaching tips.
While colors may seem obvious, they are not. Color has much more influence …
Translated by
Video -
Launching fashion and sustainable fashion: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound clips about fashion, together with more context and concrete teaching tips.
Today there are countless fashion lines. How is fashion launched today? And is this fashion sustainable? You will discover it …
Translated by
Video -
Fashion presentation then and now: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about presenting fashion, together with more context and concrete teaching tips.
The influence of the media on our fashion image cannot be underestimated, but how does something become …
Translated by
Video -
Corporate Social Responsibility: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about corporate social responsibility, together with more context and concrete teaching tips. In business it is important to improve human living conditions, limit the impact on the …
Translated by
Video -
Business types: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find image and sound fragments about the types of companies, together with more context and concrete teaching tips. Was it a manufacturing, trading or service company? And what was the difference between profit and …
Translated by
Video -
Parts of a company: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about the parts of a company, together with more context and concrete teaching tips. To start a business you have to be at home in different markets. Besides a good idea, you also need to …
Translated by
Video -
StART with ART: Playlist with inspiring videos and working methods on art and economics
Inspired by the works of art from our collection, we want to trigger you to look at art together with your students, each time from the perspective of your subject (the subjects that are discussed are:
- expression;
- French;
- German;
- physical …
Translated by
Video (4) -
Must-haves for temporary home education
Combine working from home with the children in the neighborhood?
This video provides tips on must-and-mag tasks. And how do you display that in the planning?Translated by
VideoOrganisation, company, NPO