Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
VIA, een stap in de goede richting: Workshops
Wil je ook graag met je leerlingen je steentje bijdragen aan een betere toekomst voor heel wat jongeren, zowel hier in België als in onze partnerlanden, zonder dat je het gevoel hebt dat je je suf moet werken?
Dan ben je bij VIA, de light versie …
Aankondiging -
Hoe organiseer je een geslaagde fondsenwervende actie: Workshop
Tijdens deze workshop kom je alles te weten over hoe je een fondsenwervende actie met je klas of school kan organiseren. Tijdens de workshop krijg je heel wat tips om de opbrengst te verhogen.
VIA Don Bosco kan bij jou op school komen en biedt ook …
tot
Nascholing of activiteit -
ZoJong!: Jonge mantelzorg
Op 23 juni is het Dag van de Mantelzorg. Wist je dat naar schatting één op vijf scholieren jonge mantelzorger zijn? Dat zijn omgerekend zo'n twintigduizend tot veertigduizend jongeren die opgroeien in een gezin met iemand die hulp nodig …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Gratis workshop over klimaatverandering
In deze participatieve en interactieve sessie over klimaat gaan jongeren van de eerste graad van het secundair onderwijs zelf op zoek naar meer kennis omtrent klimaat en werken ze zelf een actie uit voor de school.
De sessie, die 2 lesuren duurt, …
tot
Nascholing of activiteit (3) -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit -
Fast fashion: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over fast fashion, samen met meer context en concrete lestips. Deze collectie werd aangemaakt voor het KLAAR-pakket Mensenrechten en fast fashion. In deze collectie vind je informatie over de …
Video (3) -
Jeanne Devos: Lesidee Alsof de weg ons zocht
Lessen rond het leven en werk van de Vlaamse zuster Jeanne Devos, naar aanleiding van de recente biografie: Alsof de Weg ons zocht (Lannoo, 2019, auteur Julie Hendrickx).
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Kinderrechten: Werkboekjes
Wij bieden drie werkboekjes aan, die recht, wetten en regels in een sociale context benaderen en waar heel veel jongeren zich in zullen herkennen. Bij de werkboekjes hoort een handleiding die inspiratie biedt aan de begeleidende leerkracht. Het …
Fysiek materiaal (13)Leerkracht, Administratief personeel -
Bezoek het nieuwe Damiaanmuseum met jouw klas - educatief aanbod 3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs
Pater Damiaan (1840-1889), de grootste Belg, leefde dan wel twee eeuwen geleden. Zijn boodschap van verbondenheid, respect en solidariteit over grenzen heen blijft brandend actueel. Het vernieuwde Damiaanmuseum, een eigentijds en …
Nascholing of activiteit