Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Free workshop on climate change
In this participatory and interactive session on climate, young people from the first stage of secondary education themselves look for more knowledge about climate and they themselves develop an action for the school.
The session, which lasts 2 hours, …
Translated by
till
Training or activity (3) -
Become a WaterWise class or school: Traject
Become a WaterWise class or school from September 2024. Take up the challenge together to teach students to make sustainable choices and thus reduce their water footprint at school in terms of food, clothing, paper, direct water... This is how we …
Translated by
till
Training or activity -
PlugNPlay the Future: STEAM at school
How can you use technology creatively for the future? During this workshop we challenge students to prototype innovative solutions with a PlugNPlay toolbox of sensors and the online platform plugnplay.gluon.be. We hereby introduce young people to …
Translated by
Announcement -
Life: Poem
In the corona time, you and your students think even more about life and death.
In this learning resource you will find a poem that you can use as reflection or as an introduction to work on this theme.Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Lucidpress: Basic course
Lucidpress is web-based publishing software that allows you to create brochures, flyers, newsletters, business cards, posters, magazines and presentations.
In this course you will learn the basics of Lucidpress and design a number of pages for a …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
StART with ART: Playlist with inspiring videos and working methods on art and economics
Inspired by the works of art from our collection, we want to trigger you to look at art together with your students, each time from the perspective of your subject (the subjects that are discussed are:
- expression;
- French;
- German;
- physical …
Translated by
Video (4) -
Heritage tourist potential: Lesidee
The students take care of the tourist promotion of the immovable heritage in the school environment. They practice language and image skills.
Translated by
Downloadable resource