Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Chart for choice of legal forms of the company
This schedule can help to make the right choice in terms of legal form when establishing a company.
Translated by
Downloadable resource (18)Teacher -
Break Even at Enterprise Level: Exercise
In this exercise, you calculate the break-even point for three cases using the Break-even method at company level (not at product level). The result is therefore not BE sales (units) but BE sales (euros). Is also an exercise in dividing costs …
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher -
Ratio Exercise: Accounting
Exercise on calculating ratios (profitability, solvency, liquidity) and their interpretation. Also introductory exercise in drawing up a balance.
Solution provided.
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Differentiate between costs and investments: Exercise
Exercise to learn to distinguish between costs and investments and how they are both recognized in the income statement.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
SWOT analysis for the entrepreneur: Exercise
On the basis of this exercise, the future entrepreneur can learn what strengths, weaknesses, opportunities and threats are for his business.
Completed version.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Marketing plan as part of a business plan
Analyzing customers, suppliers, competitors, location, products / services and promotion ... Create a marketing plan as part of the business plan.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Exercise on turnover calculation
In this exercise, the student will notice that there are different methods to calculate your annual turnover. Every case is different.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
Regulations for the entrepreneur: ICT assignment
Through this exercise, the future entrepreneur can learn to look up legislation in the Market Practices and Consumer Protection Act, and also learn to look up sector-specific regulations and permits.
Solution provided.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Recognize entrepreneurial competences in oneself
Based on a number of entrepreneurial qualities, identify your own strengths and weaknesses and formulate how you can adjust the weaknesses. A SWOT analysis is discussed.
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Usefulness and channels of networking for the entrepreneur
Students describe the usefulness of networks and the different channels of networking.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Assessing the impact of e-commerce on your own company: Exercise
Exercise self-reflection on e-commerce within your own business. With the information sheet you first give lessons or you let them go through independently. After that, inspiration can be drawn from it for the exercise.
Solution provided at the end …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Credit options for the entrepreneur: Search
Assignment about the various credit options available to the entrepreneur, such as investment credit, cash credit ...
Completed version.
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher