Sleutelcompetentie: ruimtelijk bewustzijn
Ruimtelijk bewustzijn ontwikkelen heeft te maken met vaardig worden in ruimtelijk relationeel denken en bewust ruimtelijk handelen.
Ruimtelijk bewustzijn is gestoeld op een sterk mentaal kaartbeeld en een breed ruimtelijk referentiekader. Dit verrijken we doorheen de jaren met relevante kennis van de situering van plaatsen, patronen processen … op aarde maar ook in het zonnestelsel en het heelal. Het gaat hierbij om zowel fysische als sociaal-economische thema’s. De leerlingen leren daarnaast een aantal basisprincipes van ruimtelijke lokalisatie.
Plaatsen van elkaar onderscheiden
Naast de situering is er aandacht voor plaatsbegrip. We plaatsen lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader. Aan de hand van zogenaamde 'landschapsvormende' lagen bouwen leerlingen systematisch een breed geografisch kader op. Voorbeelden van die lagen zijn vegetatie, reliëf, bevolkingsdichtheid, welvaart … De leerlingen leren kenmerken van een bepaalde plaats beschrijven en onderzoeken en kunnen zo plaatsen van elkaar onderscheiden.
Ruimtelijke patronen en processen
Na de beschrijving van het landschap gaan we dieper in op het dynamische aspect. Leerlingen herkennen, begrijpen en voorspellen processen en interacties waardoor plaatsen voortdurend veranderen.
Voorbeelden van zulke interacties zijn die tussen politiek-economische variabelen en migratiestromen of die tussen klimaatverandering en landbouw. We bekijken het ruimtelijke systeem als geheel, wat meer complexe denkvaardigheden vereist, en waarbij de nadruk ligt op het verklarende en het onderzoekende.
Van atlas tot bodemonderzoek
Tot slot maken we kennis met het instrumentarium om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken. Leerlingen gebruiken materialen en instrumenten zoals atlassen, GIS-viewers en terreintechnieken (bv. bodemonderzoek).
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Geosources: Twitter
Twitter account of Geo sources, in which current events are put in the spotlight.
Source: Geosources : Teaching materials by Bart Van Bossuyt
Translated by
ArticleTeacher -
International collaboration
Working on sustainability themes becomes interesting when you look beyond the wall. International collaboration offers many learning opportunities and can be done in many ways.
Translated by
Article -
Biodiversity
Do you want to work with your school on the theme of biodiversity? That's always a good idea, because our wild plants and animals can use your help.
Need support yourself? Contact your provincial MOS supervisor.
Translated by
Article -
Sustainable food
Do you want to work with your school on the theme of sustainable food? Contact your provincial MOS supervisor. He or she will be happy to work with you to develop tailor-made guidance for the school.
Would you rather get started yourself? On this web …
Translated by
Article -
Learning outside
Learning outdoors is lifelike learning from, about and in nature and the environment. You do this by researching, experiencing, observing and doing together. Whether your school is large or small, located in the city or more in the countryside, …
Translated by
Article -
COSMO: Virtual reality and augmented reality
COSMO is a research project involving companies from the manufacturing industry, research groups and secondary schools.
Translated by
ArticleTeacher