Sleutelcompetentie: ruimtelijk bewustzijn
Ruimtelijk bewustzijn ontwikkelen heeft te maken met vaardig worden in ruimtelijk relationeel denken en bewust ruimtelijk handelen.
Ruimtelijk bewustzijn is gestoeld op een sterk mentaal kaartbeeld en een breed ruimtelijk referentiekader. Dit verrijken we doorheen de jaren met relevante kennis van de situering van plaatsen, patronen processen … op aarde maar ook in het zonnestelsel en het heelal. Het gaat hierbij om zowel fysische als sociaal-economische thema’s. De leerlingen leren daarnaast een aantal basisprincipes van ruimtelijke lokalisatie.
Plaatsen van elkaar onderscheiden
Naast de situering is er aandacht voor plaatsbegrip. We plaatsen lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader. Aan de hand van zogenaamde 'landschapsvormende' lagen bouwen leerlingen systematisch een breed geografisch kader op. Voorbeelden van die lagen zijn vegetatie, reliëf, bevolkingsdichtheid, welvaart … De leerlingen leren kenmerken van een bepaalde plaats beschrijven en onderzoeken en kunnen zo plaatsen van elkaar onderscheiden.
Ruimtelijke patronen en processen
Na de beschrijving van het landschap gaan we dieper in op het dynamische aspect. Leerlingen herkennen, begrijpen en voorspellen processen en interacties waardoor plaatsen voortdurend veranderen.
Voorbeelden van zulke interacties zijn die tussen politiek-economische variabelen en migratiestromen of die tussen klimaatverandering en landbouw. We bekijken het ruimtelijke systeem als geheel, wat meer complexe denkvaardigheden vereist, en waarbij de nadruk ligt op het verklarende en het onderzoekende.
Van atlas tot bodemonderzoek
Tot slot maken we kennis met het instrumentarium om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken. Leerlingen gebruiken materialen en instrumenten zoals atlassen, GIS-viewers en terreintechnieken (bv. bodemonderzoek).
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Key figures for 2023: Belgium and Europe
The Key Figures 2023, in the form of graphs, maps and infographics, provide a clear overview of Statbel's statistics and what is happening in Belgium, in the regions and in the municipalities. In this special edition, following the …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Brainstorm WIPASOFT: Practice site
Practice site with exercises supported by visual learning for various general subjects.
Translated by
WebsiteOther function -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Become a WaterWise class or school: Traject
Become a WaterWise class or school from September 2024. Take up the challenge together to teach students to make sustainable choices and thus reduce their water footprint at school in terms of food, clothing, paper, direct water... This is how we …
Translated by
till
Training or activity -
Recognize Figures: Worksheet
Exercise on fine motor skills, recognizing and naming colors and figures (circle, square, triangle, rectangle, oval). In the last assignment, students draw the figures with a lath or template. They have to work accurately here.
Translated by
Downloadable resource (12)Teacher -
Redesigning and (re) building the school (environment): Lesson 3.3
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (11)Teacher -
Learning by building about the city: Lesfiche 3.2
In this detailed lesson example you see how a game can be used in your lesson. The lesson sheet contains information about when and why you would use this type of lesson and what the lesson looks like. You can find the games that you can use for …
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher -
I see, I see, what you don't see: Lesson Idea
The students study immovable heritage through different methodologies: try blindfolding (feeling the materials), drawing through a description of a fellow student, a text about your favorite place ...
Translated by
Downloadable resource (7) -
Mirror on the wall: Photography assignment
Photographers use mirroring to make their photos more interesting. This can be the reflection in a mirror, window, pond ... You will get a doubling of your subject or strange effects.
This command provides a simple introduction to this effect. Hold …
Translated by
Downloadable resource (8)Other function -
Statbel Junior: Discover the magical world of statistics
Statbel, the Belgian statistics agency, launched the Statbel Junior website. On this educational site, children and young people are introduced to the wonderful world of statistics. There are also many options for teachers.
On the website you will …
Translated by
Website (18) -
CO₂ Calculator for Schools
Schools for less CO₂ is a free digital tool that makes it possible to monitor your school's CO₂ emissions and use them for climate education.
The students perform measurements and enter the data in the CO₂ calculator. This converts …
Translated by
Website (4)