Sleutelcompetentie: ruimtelijk bewustzijn
Ruimtelijk bewustzijn ontwikkelen heeft te maken met vaardig worden in ruimtelijk relationeel denken en bewust ruimtelijk handelen.
Ruimtelijk bewustzijn is gestoeld op een sterk mentaal kaartbeeld en een breed ruimtelijk referentiekader. Dit verrijken we doorheen de jaren met relevante kennis van de situering van plaatsen, patronen processen … op aarde maar ook in het zonnestelsel en het heelal. Het gaat hierbij om zowel fysische als sociaal-economische thema’s. De leerlingen leren daarnaast een aantal basisprincipes van ruimtelijke lokalisatie.
Plaatsen van elkaar onderscheiden
Naast de situering is er aandacht voor plaatsbegrip. We plaatsen lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader. Aan de hand van zogenaamde 'landschapsvormende' lagen bouwen leerlingen systematisch een breed geografisch kader op. Voorbeelden van die lagen zijn vegetatie, reliëf, bevolkingsdichtheid, welvaart … De leerlingen leren kenmerken van een bepaalde plaats beschrijven en onderzoeken en kunnen zo plaatsen van elkaar onderscheiden.
Ruimtelijke patronen en processen
Na de beschrijving van het landschap gaan we dieper in op het dynamische aspect. Leerlingen herkennen, begrijpen en voorspellen processen en interacties waardoor plaatsen voortdurend veranderen.
Voorbeelden van zulke interacties zijn die tussen politiek-economische variabelen en migratiestromen of die tussen klimaatverandering en landbouw. We bekijken het ruimtelijke systeem als geheel, wat meer complexe denkvaardigheden vereist, en waarbij de nadruk ligt op het verklarende en het onderzoekende.
Van atlas tot bodemonderzoek
Tot slot maken we kennis met het instrumentarium om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken. Leerlingen gebruiken materialen en instrumenten zoals atlassen, GIS-viewers en terreintechnieken (bv. bodemonderzoek).
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
At home in Heritage: Audiovisual material
In the context of Heritage Day 2024, FARO created an audiovisual collection around the annual theme at Home at The Archives for Education. In six parts we look at how a feeling of home is shaped: in the neighborhood, in language and in different …
Translated by
Video -
World Water Day@school 2024: Educational package
In the context of World Water Day@school on March 22, 2024, Goodplanet and Join For Water developed the educational project: 'Pip a tile and let it penetrate'
Get started with water research with your class. Examine the playground through blue-green …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Scales: Atlas exercise
Exercise regarding arithmetic with scale using an atlas.
Translated by
Downloadable resource (5)Teacher, Other -
The Wonderful Walk: Scientific treasure hunt with assignments
On this scientific treasure hunt full of fun assignments you will find science where you didn't expect it. You will discover how to measure a statue without climbing on it, how to keep your balance without falling into the Graslei, how colors work …
Translated by
Announcement (4)Other -
Heritage: Audiovisual material for secondary education
Do you want to get started with audiovisual material for heritage lessons? On Archive for education you will find inspiration about heritage and STEM, heritage and Dutch, heritage and citizenship, heritage and historical awareness, …
Translated by
Video -
EDUbox Spatial awareness: Educational material
We all want to spend our lives in places where we feel good. Is that still possible, now that there is less and less open, undeveloped space in Flanders? Moreover, we are increasingly beginning to feel the consequences of the poor spatial planning …
Translated by
Downloadable resource -
If the world consisted of a hundred people...
If the world's population were only 100 people, what would society look like?
A video with clear statistics about:
- population by continent;
- distribution of capital;
- number of people per world religion;
- population by age;
- distribution of spoken …
Translated by
VideoTeacher, Learning mentor -
Unravel mysterious traces
The class leaves in small groups with a tablet on an exciting journey. Via the Heritage App, they receive clues, challenges and riddles from a mysterious figure along the way. Meanwhile, the students discover daily life from the Middle Ages and …
Translated by
till, till
Training or activity -
Become a WaterWise class or school: Traject
Become a WaterWise class or school from September 2024. Take up the challenge together to teach students to make sustainable choices and thus reduce their water footprint at school in terms of food, clothing, paper, direct water... This is how we …
Translated by
till
Training or activity -
Coordinates in Google Maps: Exercises
In this exercise, students apply coordinates in Google Maps:
- looking up the coordinates of famous places (e.g. of the Eiffel Tower);
- at the given coordinates, look for which city/building/lake/... is located there.
Initial situation:
Dealing with …Translated by
Interactive exercise (6)Teacher, ICT co-ordinator -
Horizontally and vertically
Look carefully at the photo. Find the red lines and indicate whether the line is vertical or horizontal.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher, ICT co-ordinator -
Horizontal or vertical: Exercise
With this exercise you practice the concepts of horizontal and vertical. Drag the pictures of objects onto the words vertically or horizontally.
Translated by
Interactive exercise (3)Teacher, ICT co-ordinator