Sleutelcompetentie: zelfbewustzijn
Omwille van de grote inhoudelijke samenhang van deze sleutelcompetentie met andere sleutelcompetenties verwijzen we naar volgende sleutelcompetenties:
- Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken;
- Sociaal-relationele competenties;
- Competenties op het vlak van lichamelijke en -geestelijke gezondheid;
- Cultureel bewustzijn en culturele expressie.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Naar een groeigerichte leermentaliteit: Boekrecensie
Naar een groeigerichte leermentaliteit van Sandra van Aalderen is een inspirerend boek dat leraren, mentoren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals concrete handvatten biedt om een groeigerichte mindset in het onderwijs te bevorderen. Dit …
ArtikelNieuwAnder -
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Translanguaging in groepswerk
Korte videoreportage over hoe je je leerlingen kan toelaten hun thuistaal in te zetten tijdens het groepswerk.
VideoPedagogisch begeleider -
Zelfvertrouwen en groeimindset
Met een groeimindset leren leerlingen te focussen op groei en het proces in plaats van op een eindresultaat en een prestatie. Werken aan zelfvertrouwen zorgt ervoor dat leerlingen goed in hun vel zitten en dat ze beter tot leren kunnen komen. In …
VideoNieuw -
Welbevinden in je klas
Leerlingen die zich beter voelen, gaan beter presteren. Als je beter presteert, ga je je beter voelen. In deze video wordt uitgelegd hoe je kan werken aan veerkracht en hoe je wekelijks rond welbevinden kan werken.
Met de Sidekick Solutions behandelt …
VideoNieuw -
Hoe kan ik op een speelse manier gevoelens bespreekbaar helpen maken?
Over de streep is een methode voor leerlingen om elkaar echt te leren kennen en om te zien waar ze allemaal mee struggelen. Op deze speelse manier kan je gevoelens bespreekbaar helpen maken. De methodiek helpt leerlingen inzien dat ze er niet alleen …
VideoNieuw -
Hoe gaat het met jou?: Ganzenbord
Dit spelbord kan gebruikt worden om in gesprek te gaan met leerlingen.
Je kan het in groep spelen of per twee om het gesprek op gang te brengen.Downloadbaar lesmateriaal (7)Ander -
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Zijde: Begrijpend lezen
Deze opdracht gaat over het boek Zijde van Alessandro Baricco. Het is een alternatieve boekbespreking waarbij leerlingen dieper nadenken. Deze opdracht helpt je leerlingen om meer te weten te komen over Zijde en om hun gedachten en gevoelens over het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Motivatie: Motor voor de toekomst
In het onderwijs staan we dagelijks voor de uitdaging om jongeren te motiveren. Dit kan op verschillende manieren. Op deze website leer je hoe je dit op een duurzame manier kan doen nl. niet enkel door straffen en belonen maar door jongeren echt …
WebsiteNieuw -
LHBTIQ+: De Basiscursus
Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt in de zorg. In deze basiscursus leer je over de begrippen sekse, gender en seksuele oriëntatie. Ook leer je over inclusieve communicatie en hoe je dat aanpakt, hoe je zichtbaar een …
VideoLeerkracht -
Mantelzorgvriendelijke school
Deze video omschrijft wat jonge mantelzorg is, waarom het belangrijk is om jonge mantelzorgers op school te ondersteunen en hoe je dit als school kan doen.
Video