Autisme: gebruik lesmateriaal van je collega's
Niet evident: elke school komt dagelijks in aanraking met leerlingen met de diagnose autisme. Als leraar probeer je je zo goed mogelijk aan te passen, maar dat blijkt niet altijd voldoende te zijn. Breng (leven of omgaan met) autisme onder de aandacht op 2 april tijdens Wereld Autisme Dag.
Puzzelstukje
Het icoon van het ontbrekende puzzelstukje, nu universeel erkend als symbool voor autisme, werd voor het eerst omarmd door een van de eerste organisaties die werkten rond autisme. Het ontstond als een visuele representatie van de complexiteit van autisme. Hoewel decennia van onderzoek zijn gepasseerd, blijven sommige onderzoekers en ouders van kinderen met autisme autisme nog steeds beschouwen als een raadsel dat moet worden ontcijferd. Tegelijkertijd bestaat er weerstand onder een deel van de onderzoekers, ouders en volwassenen tegen het gebruik van dit icoon. Ze betwisten de suggestie dat mensen met autisme als onvolledig worden beschouwd, of dat ze in een vastgesteld beeld moeten passen. Het standpunt hierover blijft verdeeld.
KEI voor autisme
KEIvoorAutisme was de gemeenschappelijke campagne in het kader van Wereld Autisme Dag op 2 april 2024 van de Liga Autisme Vlaanderen, Participate, sterkmakers in autisme en Vlaamse Vereniging Autisme.
Het doel van de campagne: een stimulans geven aan de autismevriendelijkheid in Vlaanderen door autisme en autismevriendelijkheid op een concrete en positieve manier in de keiker, eh… kijker te zetten. Vlaanderen is immers gekend om zijn keien. Tuintjes liggen er vol van. In de historische stadscentra herinneren de straatkeien aan ons rijk verleden. En een beetje een Flandrien zoekt graag de keien op, vooral bergop. Vlaanderen telt ook heel veel autismekeien. Mensen met autisme die iets keigoed kunnen. Mensen zonder autisme die het leven keileuk maken voor iemand met autisme. Mensen die als een vuurkei de vlam ontsteken voor een warm onthaal van mensen wiens brein anders denkt dan het doorsneebrein. En de keikoppen die hun streven naar een autismevriendelijker samenleving maar niet willen opgeven.
Al die keien verdienen het om gezien te worden. En dat wordt - hoe kan het ook anders - letterlijk bedoeld. Naar aanleiding van Wereld Autisme Dag willen het initiatief Vlaanderen bedelven onder de keien.
Deze themapagina is tot stand gekomen met inhoudelijke content van KEIvoorAutisme.
-
Tips bij autisme: Video's
Een playlist met meer dan veertig korte video's:
- klassikale uitleg bij autisme,
- uitleg visualiseren,
- duidelijke planning maken,
- terug op één lijn komen bij miscommunicatie,
- voorbereiding schoolkamp,
- duidelijke afspraken maken …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De LeertASS: Methode voor leren leren met autisme
Autisme heeft een grote impact op leren en leven. De LeertASS biedt een aangepaste methode om de jongere te coachen naar efficiënt leren.
Tijdens deze opgenomen webinar krijg je antwoord op volgende vragen:
- Welke impact heeft autisme op …
Video (3) -
Wat is autisme?
Dit filmpje toont je in een notendop wat autisme betekent. De term autismespectrumstoornis wordt verduidelijkt en worden de twee kernproblemen van een persoon met autisme besproken.
Video (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe praat je met je kind over autisme?
Een video van Limburgse Stichting Autisme waarin er tips worden gegeven om als ouder te praten met je kind over autisme.
Heel wat tips zijn ook bruikbaar voor leerkrachten:- pas je eigen taal aan zodat deze begrijpbaar is voor de leerling; …
Video (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en theory of mind
Theory of mind is het vermogen om je in te leven in wat een ander denkt of voelt. Dat inleven is in het dagelijkse leven een soort kompas bij sociale contacten. Dit filmpje gaat in op verschillen in ontwikkeling van theory of mind bij mensen met …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en centrale coherentie
Centrale coherentie is het vermogen om losse prikkels samen te voegen tot een betekenisvol geheel. Je hersenen vormen als het ware een totaalplaatje. Dit filmpje legt uit wat er gebeurt wanneer dat goed lukt, en je snel kunt overzien wat er aan de …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en executieve functies
Er zijn specifieke gebieden in de hersenen die ervoor zorgen dat je in staat bent te plannen dat wat je wilt gaan doen. En dit vervolgens stap voor stap en geconcentreerd te organiseren. Dit is niet voor iedereen even eenvoudig. Dit filmpje legt …
Video (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme in de hersenen
In deze video worden voorbeelden gegeven van de informatieverwerking in het brein van mensen met ASS.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tien dingen die je beter niet kunt zeggen tegen mensen met ASS
In deze video noemt Sanne enkele voorbeelden van wat je beter niet kunt zeggen tegen iemand die autistisch is.
Video (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensorische producten
In deze video geeft Sanne, een twintiger met ASS, haar mening over zes producten:
- blikje putty,
- tangle,
- stretchy luiaards,
- bubbel zandloper,
- uittrekbaar touw,
- puffer egel.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Prikkelverwerking bij ASS: Tips van Sanne
Sanne heeft zelf autisme. In deze videoreeks praat ze over prikkelverwerkingsproblematiek. In de eerste video geeft ze algemene info over deze problematiek. In de andere video's focust Sanne zich op prikkelverwerking van:
- geluid,
- licht, …
Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Filmpje over autisme
Een filmpje voor leraren door leerlingen met autisme.
Video (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner