Leven met een beperking onder de aandacht: jouw lesmateriaal
Op 3 december is er de Internationale Dag van Mensen met een Beperking. De geknipte dag om in je klas de aandacht te vestigen op problemen waarmee mensen met een beperking te maken krijgen. Maar het is even belangrijk om er de nadruk op te leggen dat ook mensen met een beperking hun plaatsje hebben in de maatschappij.
Heb jij zelf leerlingen met een beperking in je klas?
Surf dan eens naar onze deelsite Iedereen Telt Mee. Deze deelsite van KlasCement verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit.
-
Toe-gang!: Aanpassingen van gebouwen voor personen met een visuele handicap
In deze brochure worden ideeën en oplossingen aangeboden om (school)gebouwen toegankelijker te maken voor personen met een visuele handicap. De brochure is ingedeeld in vier hoofdstukken;
- omschrijving en gevolgen van een visuele …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Oog voor de bal: Info en lesideeën om met leerlingen met visuele beperking met bal te spelen
Wanneer een kind met een visuele beperking met een bal wil gaan spelen, kunnen er allerlei vragen naar boven komen. Op welke afstand kan hij de bal zien, welke bal is het meest geschikt, wat kan er van hem gevraagd worden en wat is extra moeilijk …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
eduVIP: Onderwijs en begeleiding aan kinderen en jongeren met een visuele beperking
Deze Nederlandse website geeft tips en inspiratie voor onderwijs aan kinderen en jongeren met een visuele beperking.
Hoe kan je de verschillende schoolvakken aanpassen voor deze doelgroep?
Daarnaast bevat de website ook algemene informatie rond …
WebsiteICT-coördinator -
Snoezelmobiel aan huis
Kinderen met een aandoening of een beperking zijn soms aan huis gekluisterd. Daarom bedacht Hanne Van Laer van Casa Magnolia het concept van de Snoezelmobiel. Deze Snoezelmobiel wil alle zintuigen prikkelen. Met lichteffecten, trillingen, beelden, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dagschema's voor leerlingen met verstandelijke beperking.
Dit artikel biedt een houvast aan ouders om kinderen met een verstandelijke beperking thuis een zekere structuur te geven. Ze reiken tips aan m.b.t:
- dagritmestructuur,
- soorten verwijzers,
- overgangsliedjes.
Er worden zeer concrete voorbeelden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Unia: Trainingsmateriaal inclusief onderwijs IE+
Unia werkte met verschillende onderwijspartners voor het project IE+ Promoting positive attitudes and evidence-based policy for inclusive education van Inclusion Europe trainingsdagen en -materiaal over inclusief onderwijs …
Website -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Snoezelen voor kinderen en volwassenen met een beperking: Materialen
Een korte uitleg over snoezelen en over het inrichten van een snoezelruimte.
Via de link in het artikel kom je op een webshop met snoezelmaterialen.
Artikel -
Hoe kunnen ééndoostaken bij kleuters met een neuromotorische beperking de fijne motoriek verbeteren?
Op vraag van een kleuterschool werden korte taken die de fijne motoriek van de type 4 kleuters verbeteren, ontwikkeld. Deze kleuters hebben allemaal een motorische beperking in een lichte tot zeer zware vorm.
Na een uitgebreide literatuurstudie, het …
Artikel (6) -
Sofie en Evita: Interactief beeldverhaal
Interactief beeldverhaal over de Vlaamse Sofie en de Zuid-Amerikaanse Evita.
Dit beeldverhaal met tekeningen, foto’s en video's maakt zelfs voor de allerkleinsten duidelijk hoe groot de verschillen zijn tussen Europa en Zuid-Amerika als je …
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
MediaNest: Mediaopvoeding
MediaNest is een website (voor ouders) over mediaopvoeding die informeert en sensibiliseert over mediawijze thema’s. Ouders kunnen er terecht met al hun vragen over het mediagebruik van hun kinderen.
Je kan de site doorzoeken per …
Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Dory en Hank de septopus
Een voorleesverhaal waarin Dory wil achterhalen hoe Hank zijn achtste arm kwijtgeraakte. Durft Hank erover te praten? Wil hij het vertellen?
We spelen spelletjes die laten aanvoelen hoe het is om te leven met een beperking. We tekenen of kneden een …
Beeld (7)