Dieren in de wereld als lesonderwerp
Het dierenrijk ... groot en omvangrijk. Terwijl je leerlingen een leeuw niet meteen zullen (kunnen) aaien, is hun huiskat misschien wel hun beste vriendje. Veel mogelijkheden dus om viervoeters en andere dieren aan bod te laten komen in je lessen.
Zoogdieren of reptielen: jouw lesmateriaal
Zoogdieren gebruiken als onderwerp, of toch liever exotische reptielen. Een laagdrempelige rekeningoefening kan plotsklaps zelfs populairder worden bij de kinderen als er dieren in voor komen. Toch is het niet onbelangrijk om het specifiek te hebben over samenleven met de dieren op onze planeet. Broodfok, stropers, dieren gevangen in erbarmelijke omstandigheden ... Dieren hebben ook gevoelens.
Werelddierendag
Op zoek naar een geschikt moment om het over de dieren in de wereld te hebben in de klas? Wel, op 4 oktober is er Werelddierendag.
-
Informatieverwerking: Dieren en planten - Focus 3
Je krijgt in deze opdracht acht vragen over de verwerking van prikkels tot een reactie bij organismen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
My family vlog: Woordenschat 1A
In deze Quizlet kan je de woordenschat van het thema My family vlog inoefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Module 13: Woordenschat dieren - FrancoFan 1
Verschillende oefenvormen bij module 13 waarmee je de woordenschat van een aantal dieren kan inoefenen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bedreigde dieren: Er is nog hoop 1
Herken jij de bedreigde dieren? Typ de namen van de dieren bij de juiste afbeelding.
De volgende items komen aan bod: das, neushoorn, walrus, berggorilla, przewalskipaard, zalm, bergzebra, koralen, sneeuwluipaard, Arabische oryx.
Deze …
Interactieve oefening (7)Leerkracht -
Bedreigde dieren door de strijd met landbouwers
Je krijgt enkele zinnen waarbij er woorden ontbreken. Deze zinnen gaan allen over het thema bedreigde diersoorten.De leerlingen bekijken de foto's aandachtig en vullen één van de woorden in: kraagbeer - apenarend - toekan - …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Bedreigde dieren: Waarom jaagt men op mij?
Waarom wordt er op een bepaald dier gejaagd? Je vult de redenen zelf in door te kiezen uit de woorden die er klaar staan. Dit doe je op basis van de afbeelding van een dier en een extra tip die je krijgt door met je muis over de afbeelding te …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Geschiedenis
De leerlingen lezen de tekst en vullen de woorden aan in de tekst met o.a.: nederzettingen, grond bewerken, werktuigen, vee, offerdier...
Interactieve oefeningLeerkracht -
Dieren bedreigd door vernietiging van hun biotoop: Wie ben ik?
Herken jij de dieren die door hun biotoop bedreigd worden? Noteer de namen bij de juiste afbeelding.
Volgende dieren komen aan bod: monniksrob, bergtapir, egel, sifaka en boomkikker.
De oefening sluit aan bij het thema Beestig bezig van de methode …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Bedreigde dieren: Wie ben ik?
Herken jij de bedreigde diersoorten? Vul de juiste naam in bij de afbeeldingen. Je kan hiervoor kiezen uit de gegeven woorden.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bedreigde diersoorten: Milieuvervuiling
Herken jij de dieren die door milieuvervuiling bedreigd worden? Noteer de naam het van het dier bij de afbeelding.
Interactieve oefeningAndere functie -
Bedreigde dieren: Vernietiging van hun biotoop 1
Sommige dieren worden bedreigd doordat hun biotoop wordt vernield. Plaats jij de juiste naam bij de afbeeldingen van de dieren?
Kies uit: monniksrob, bergtapir, egel, sifaka of boomkikker.
Interactieve oefening (5)Andere functie -
Dieren worden bedreigd door de jacht 2
Je ziet enkele afbeeldingen van bedreigde diersoorten. Weet jij waarom er op hen gejaagd wordt? Kies uit de gegeven woorden het juiste woord voor elk dier en noteer het bij de afbeelding.
Interactieve oefeningAndere functie