Jeugd centraal op school
Sinds 1991 wordt op 12 augustus de Internationale Dag van de Jeugd georganiseerd. Deze dag werd uitgeroepen door de Verenigde Naties om jongeren in de belangstelling te zetten. Zij roepen dan ook op om die dag zoveel mogelijk activiteiten te organiseren voor de jeugd. Welke activiteiten organiseert jouw school doorheen het schooljaar?
-
Een nieuwe horizon omarmen: De jeugd zal het laatste woord hebben bij de Europese verkiezingen van 2024
Artikel over de Europese verkiezingen van 2024 waarbij voor het eerst jongeren vanaf 16 jaar zullen kunnen stemmen.
Vertaald door
ArtikelNieuw -
De jeugd heeft het laatste woord bij de Europese verkiezingen: Infographic en flyer
België opende de deuren van de democratie door het voor burgers van 16 jaar en ouder mogelijk te maken om deel te nemen aan de Europese Verkiezingen (EE24).
Jongeren betrekken bij het verkiezingsproces kan de kloof tussen beschrijvende …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Jongeren, pesten en geweld: Begrijpend lezen
Leerlingen lezen een krantenartikel over jongeren, pesterijen en geweld.
Vervolgens beantwoorden ze een aantal vragen over het artikel.
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Budget Responsible: Financiële educatie voor jongeren
Ontdek op een speelse manier de financiële wereld en hoe je een budget kunt beheren. Budget Responsible is een internationaal project rond financiële educatie speciaal ontworpen voor jongeren, hun leerkrachten en ouders, die elk aan de …
Website -
Anderstalige jongeren en studentenjobs: Lespakket
Lessenpakket voor anderstalige jongeren die een studentenjob zoeken.
Heb jij ook leerlingen in de klas die heel graag willen werken? Maar die, net als zovelen, niet
goed weten hoe ze die zoektocht moeten aanpakken? Voor deze leerlingen werd dit …Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Hoe realiseer je klimaatgeletterdheid bij jongeren?
In deze documenten vind je lesontwerpen en praktijkvoorbeelden om rond klimaatgeletterdheid te werken in de klas.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- klimaatopwarming,
- biodiversiteit,
- de effecten van de klimaatverandering,
- nadenken over …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Geloof bij jongeren: Leesopdracht en reflectie
Vragen bij de informatieve tekst (interview) uit het tijdschrift Don Bosco magazine met jongerenpastors Esmee, Chesron en Hendrik-Jan. Ook de antwoorden staan in dit document.
Daarnaast zijn er ook vragen voor een reflectie rond geloven en geloof bij …Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Economische ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat economische ongelijkheid voor hen betekent. Over hoe de pandemie maatschappelijk kwetsbare mensen dieper de armoede induwt, over kinderarmoedebestrijding, over hoe het kapitalistisch systeem vormen van ongelijkheid …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Politieke ongelijkheid: Meningen van jongeren
Jongeren aan het woord over wat politieke ongelijkheid voor hen betekent. Van de discussie over stemrecht/stemplicht, representatie van LGBTQIA in de politiek, stemrecht vanaf 16 jaar tot het voeren van een sociaal beleid om ongelijkheid terug te …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Sociale ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat sociale ongelijkheid voor hen betekent. Van Black Lives Matter, politiegeweld en koloniale standbeelden tot de coronacrisis en ongelijke representatie in media.
Inhoud van dit filmpje:
- Intro (begin - 0.59)
- Wat betekent …
Video (3)Student (lerarenopleiding) -
Coronabrief voor jongeren: Begrijpend lezen
Opdracht begrijpend lezen bij de open brief aan jongeren door arts Wim Derave.
De leerlingen lezen de brief op VRTNWS en beantwoorden de vragen.
De verbetersleutel werd toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht -
Jongeren op de vlucht: Didactische gids
Je wilt met je klas graag iets doen rond het conflict in Syrië? Je wilt je leerlingen beter doen begrijpen wat de link is met de vluchtelingenthematiek? Je wilt verder gaan dan een gewone les en echt in contact komen met Syrische …
Downloadbaar lesmateriaal (3)