Jeugd centraal op school
Sinds 1991 wordt op 12 augustus de Internationale Dag van de Jeugd georganiseerd. Deze dag werd uitgeroepen door de Verenigde Naties om jongeren in de belangstelling te zetten. Zij roepen dan ook op om die dag zoveel mogelijk activiteiten te organiseren voor de jeugd. Welke activiteiten organiseert jouw school doorheen het schooljaar?
-
BookTok: Boekentips door jongeren
In deze video wordt een persoonlijke selectie gepresenteerd uit het aanbod van boeken die via de hashtag #BookTok gedeeld worden. Dit zijn boektitels die jongeren aanraden via TikTok.
VideoLeerkracht -
Klassieke muziek en jongeren: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over klassieke muziek. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je …
Video -
Te Gek!?: Livestream over geestelijke gezondheid bij jongeren
Te Gek!? organiseerde een livestream over geestelijke gezondheid bij jongeren. Gloria Monserez, StuBru- en Ketnetgezicht, ging hierbij in gesprek met psychiater Peter Adriaenssens en ervaringsdeskundigen Selah Sue (depressie), Hanne Evenepoel …
Video -
Economische ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat economische ongelijkheid voor hen betekent. Over hoe de pandemie maatschappelijk kwetsbare mensen dieper de armoede induwt, over kinderarmoedebestrijding, over hoe het kapitalistisch systeem vormen van ongelijkheid …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Politieke ongelijkheid: Meningen van jongeren
Jongeren aan het woord over wat politieke ongelijkheid voor hen betekent. Van de discussie over stemrecht/stemplicht, representatie van LGBTQIA in de politiek, stemrecht vanaf 16 jaar tot het voeren van een sociaal beleid om ongelijkheid terug te …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Sociale ongelijkheid: Mening van jongeren
Jongeren aan het woord over wat sociale ongelijkheid voor hen betekent. Van Black Lives Matter, politiegeweld en koloniale standbeelden tot de coronacrisis en ongelijke representatie in media.
Inhoud van dit filmpje:
- Intro (begin - 0.59)
- Wat betekent …
Video (3)Student (lerarenopleiding) -
Cultuur in de Spiegel, subculturen: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over subculturen, samen met meer context en concrete lestips. Skaters, hipsters, hippies, punk, gabbers, … Hoe verschillend deze groepen ook kunnen zijn, één ding hebben ze …
Video -
Verslavingen van jongeren: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over verslavingen van jongeren, samen met meer context en concrete lestips. Bij verslavingen denkt men meteen aan roken, alcohol en drugs. Terecht, maar sommige verslavingen zijn minder …
Video -
Het persoonlijk budget van jongeren: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over het persoonlijk budget van jongeren, samen met meer context en concrete lestips. Jongeren leren het best in hun tienerjaren omgaan met geld. Door hun zakgeld te beheren en dit naar eigen …
Video -
Jongeren en beweging: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over jongeren en beweging samen met meer context en concrete lestips. De cijfers die de Wereldgezondheidsorganisatie WHO verzamelde, liegen er niet om: 4 op de 5 jongeren bewegen veel te …
Video -
Jongeren en verdovende middelen: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over jongeren en verdovende middelen samen met meer context en concrete lestips. Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering Lachgas is niet om mee te lachen.
Bekijk de collectie …
Video -
#damagnog: Tips en herkenbare verhalen voor jongeren om met de pandemie om te gaan
Met #damagnog willen UGent en WAT WAT je inspireren om zoveel mogelijk toffe dingen te blijven doen, op een veilige manier. Tien jongeren delen tips en herkenbare verhalen over hoe zij met de pandemie omgaan.
De verschillende onderwerpen die …
Video