In de kijker: Week van de groeilamp
De Week van de Opvoeding vindt elk jaar plaats van 16 tot 23 mei. Al gaat deze themaweek al niet meer over opvoeden alleen. Daarom werd de Week van de Groeilamp in het leven geroepen. De campagne maakt opvoeden en ouderschap zichtbaar en bespreekbaar. Zoals elk jaar koos de organisatie een maatschappelijk relevant thema dat 'goesting' doet krijgen om er je tanden in te zetten. Dit jaar werd het: 'Opvoeden, dat doen we samen'.
Informatie over kinderen grootbrengen
Opvoeden staat niet los van alle andere levensdomeinen. Elk gezin legt zijn unieke puzzel: een dak boven je hoofd, zinvol werk, goede zorg, fijne vrije tijd met het gezin, je kinderen grootbrengen. Hoe minder muurtjes je als gezin ervaart om de puzzel in elkaar te laten vallen, hoe sterker je in jouw schoenen staat bij het opvoeden.
-
Ouderbetrokkenheid in kleuteronderwijs versterken
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen aan het kleuteronderwijs deelnemen. Een belangrijke hefboom voor die kleuterparticipatie is dat ouders zich bij de school van hun kind betrokken voelen. Ook voor ouders …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Over de rol van culturele scripts
Opvoedingspraktijken van de thuiscultuur lijken soms wel te botsen met de opvoedingsidealen van de school. Wanneer men echter gaat kijken naar de opvoedingsdoelen die ouders en school vooropstellen, dan blijken deze toch sterk overeen te …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ik en de ander: Project rond relationele opvoeding
Project Ik en de ander is een voorbeeld van hoe moeilijke onderwerpen als homoseksualiteit, gender en transgender zijn en seksuele weerbaarheid bij kinderen van drie tot veertien jaar aangepakt kunnen worden. Wil je als basis- of secundaire school …
Artikel (43)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Kinderen met aandachts- en concentratieproblemen: Een mogelijke aanpak op school
Een bundel waarbij de schrijver eerst enkele kenmerken en oorzaken beschrijft van de problemen. Daarna gaat hij op zoek naar een mogelijke aanpak.
In het derde deel besteedt hij nog even aandacht aan de zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Artikel (54)School/onderwijs -
Agressie op de (basis)school: Opvolging moeilijk gedrag op school
In dit dossier van Luc Waes vind je volgende hoofdstukken:
- Wat bedoelen we met agressie?
- Kan agressief gedrag afgeleerd worden?
- Hoe pakken we agressief gedrag aan?
- Straffen of belonen?
- Wat kunnen we concreet doen in de klas?
Artikel (30)School/onderwijs -
Beter omgaan met moeilijk gedrag op school: Belonen of Straffen?
In dit artikel probeert de auteur enkele vragen te beantwoorden:
- Wat is moeilijk gedrag?
- Hoe pakken we moeilijk gedrag aan?
- Waaraan moet een beloning beantwoorden?
- Hoe kunnen we zinvol belonen?
- Welk straf is zinvol?
- Wat zijn de valkuilen voor …
Artikel (40)School/onderwijs