Sleutelcompetentie: ondernemingszin
Het eerste aspect van deze sleutelcompetentie, het ontwikkelen van initiatief en het omzetten van ideeën in daden door creativiteit, het nemen van risico’s en projectbeheer, is een zeer brede en transversale competentie die ook buiten een economische context een rol speelt. Daaraan werden ambitie en loopbaancompetenties toegevoegd. Die leggen de nadruk op het (ver)kennen van de eigen talenten met het oog op goede, positieve keuzes maken en zelfsturing.
Alle bouwstenen van deze competentie zijn transversaal; ze worden best gerealiseerd binnen meerdere wetenschapsgebieden en over verschillende domeinen heen. Het is daarbij belangrijk om het begrip ondernemen ruim genoeg te zien (bv. cultureel, maatschappelijk of economisch).
Zorgen voor creatief denkproces
Ten eerste moeten leerlingen opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces. Het detecteren en identificeren van opportuniteiten, het afbakenen van een uitdaging en het bedenken van ideeën (bijvoorbeeld via brainstormtechnieken) zijn een eerste stap in het creatief denkproces.
Ideeën realiseren
Een andere bouwsteen in deze sleutelcompetentie is de uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee stapsgewijs realiseren. Leerlingen hebben voor een efficiënte uitvoering competenties nodig zoals planningstechnieken, leidinggeven, teamwerking en methodes om conflicten op te lossen. Interactie met anderen kan bijdragen tot het ontdekken van eigen talenten en die van medeleerlingen. Het beheren van de beschikbare middelen is hierbij een belangrijk element.
Studiekeuze en loopbaanontwikkeling
Ten slotte komt ook (duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn, onder de aandacht. Voor de eerste graad ligt de focus op het maken van persoonlijke keuzes. Jongeren maken keuzes op basis van rationele, emotionele of intuïtieve criteria. Ze hebben nood aan ondersteuning om onderbouwde keuzes te maken. Het bewust afwegen van alternatieven op basis van (aangereikte) criteria kan gevolgen hebben op korte termijn maar ook op lange termijn. Bijvoorbeeld over studiekeuze maar ook over loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gratis workshop over klimaatverandering
In deze participatieve en interactieve sessie over klimaat gaan jongeren van de eerste graad van het secundair onderwijs zelf op zoek naar meer kennis omtrent klimaat en werken ze zelf een actie uit voor de school.
De sessie, die 2 lesuren duurt, …
tot
Nascholing of activiteit (3) -
Word een WaterWijze klas of school: Traject
Word een WaterWijze klas of school vanaf september 2024. Ga samen de uitdaging aan om leerlingen duurzame keuzes te leren maken en zo hun watervoetafdruk te verkleinen op school wat betreft voeding, kledij, papier, direct water ... Zo dragen we …
tot
Nascholing of activiteit -
PlugNPlay de Toekomst: STEAM op school
Hoe kan je technologie creatief inzetten voor de toekomst? Tijdens deze workshop dagen we leerlingen uit om innovatieve oplossingen te prototypen met een PlugNPlay-toolbox van sensoren en het online platform plugnplay.gluon.be. Hierbij …
Aankondiging -
Leven: Gedicht
In de coronatijd staan jij en je leerlingen nog meer stil bij leven en dood.
In dit leermiddel vind je een gedicht terug dat je kan gebruiken als bezinning of als instap om rond dit thema te werken.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Lucidpress: Basiscursus
Lucidpress is webgebaseerde publishing software waarmee je brochures, flyers, nieuwsbrieven, visitekaartjes, posters, tijdschriften en presentaties kan maken.
In deze cursus leer je de basis van Lucidpress en ontwerp je een aantal pagina's voor een …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
StART with ART: Playlist met inspirerende filmpjes en werkvormen rond kunst en economie
Geïnspireerd op de kunstwerken uit onze collectie willen we je triggeren om samen met je leerlingen te kijken naar kunst, telkens vanuit jouw vak (de vakken die aan bod komen, zijn:
- expressie;
- Frans;
- Duits;
- lichamelijke opvoeding; …
Video (4) -
Toeristisch potentieel van erfgoed: Lesidee
De leerlingen verzorgen de toeristische promotie van het onroerend erfgoed in de schoolomgeving. Ze oefenen taal- en beeldvaardigheden.
Downloadbaar lesmateriaal